PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1472836
Köpte en båt med en trasig b20.
Just nu renoverar jag motorn och båten totalt.

Men hur är det med elen.
Båtens el är skrämmande rörig.

Nu till min fråga.
Är det lättare att slita bort all el och dra allt nytt?

Tändningslås, varvtalsmätare, oljetryck, generator, startmotor och batteri.

Hur pass mycket jobb är det att klura ut hur allt ska dras?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1472861
Är där en B20 motor i båten har elkablar, knappar och instrument några år på nacken även om B20 i marin utförande såldes längre än den fanns i bilar (976?) gör en lista på vad du har för utrustning nu och vad du vill ha. I båtar har man oftast både plus och minus till varje förbrukare, men när jag bytte knappanelen i min båt (Flipper 620 -86) gjorde en plus terminal och en minus terminal på baksidan av panelen och kopplade till förbrukare därifrån. Jag har utombordare (Suzuki DF 90 4-takt) så all el till motorn är separat, men det är mycket kablar ändå.
av Jonas_latt
#1472867
Skulle ta i sär allt här för lack. Men när jag såg elen fick jag lite panik. Men vad tror du. Lättare att ta bort allt och börja om?
20210822_180034.jpg
20210822_180034.jpg (2.21 MiB) Visad 5810 gånger
20210822_180024.jpg
20210822_180024.jpg (2.09 MiB) Visad 5810 gånger
20210822_181032.jpg
20210822_181032.jpg (1.57 MiB) Visad 5810 gånger
av LarsBd
#1472887
Normalt kan man räkna arbetstimmarna med π-metoden, man gör en beräkning om hur många timmar det går åt och tar det beräknade värdet gånger π. Då kommer man betydligt närmare verkligheten.

Man river inte bort någont elektriskt innan det finns ett elschema.
Finns det inget måste man göra ett först, för hur ska du veta var sladden ska anslutas om ingen vet hur det ska se ut?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1472998
Var ute i båten och tog några bilder. Första bilden är på förarplatsen, panelen till höger om ratten är 2 st från Biltema med sammanlagt 11 brytare och ett 12V (cigg)uttag. Ovanför, instrumenten för motorn (varvräknare med "multi" funktioner och överst mätare för tilt vinklen på motorn) . Till vänster (under ratten) tankmätare och voltmätare för startbatteriet. Längst till vänster (stora runda) trycklogg och ovanför en batterimätare för förbrukar batteriet
Bilden nedanför är baksidan på knappanelerna, med en Kopplings plint på var sida. Bara den ena (plusplinten) syns lite bakom alla kablar, minusplinten sitter till vänster. Kablarna med plastskyddet är till motor instrumenten och är ej kopplade till något annat här. Alla kablar är märkta med ett nummer i båda ändar. Det syns om du förstorar bilden. Samma nummer finns på elschemat
IMG_20211107_121735.jpg
IMG_20211107_121735.jpg (3.43 MiB) Visad 5737 gånger
IMG_20211107_122008.jpg
IMG_20211107_122008.jpg (4.58 MiB) Visad 5737 gånger
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]