PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robomat
#1469828
Hej, jag ska montera en m41 Dtype på min 144 - 67. Jag ska kapa en lång främre kardan för m40. Hur långa ska den korta kardanen vara. Från framkant, utan mutter till och med medbringaren som sitter i knutkorset? Ett mått jag fått är 465 mm, kan någon intyga att det stämmer?
Screenshot_20211017_225644_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20211017_225644_com.android.gallery3d.jpg (755.02 KiB) Visad 5857 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469934
Ta bort korset. Om du ska korta den själv, märk upp exakt med stållinjal från bakkant på på ett av öronen och hela vägen förbi stället som den ska kapas (kapa den i svarv). Märkningen måste vara exakt i mitten på stången. Svarva i svetsen bakom främre korset (med ett stickstål) lika brett som svetsen är bred (eller "stick" 2 - 3 gånger) c:a 5 mm djupt, ytterdelen "går in" c:a 30 - 40 mm in i stången. Svarva av stången och stick i delen till korset och vrid den så den passar exakt mot stecket du ritat innan. Lämna en skarv på lika mycket som du svarvade bort innan och 8-) fäst med några punkter med svetsen och starta svaren och kolla så det inte "kastar". Kolla än en gång att det sitter rätt mot stecket, och svetsa fast. Om det inte blir exakt rätt kan du kanske inte kunna köra bilen p.g.a vibrationer från kardanstången.
Tyvärr har jag inget mått på hur lång den färdiga stången ska vara, det var en PV -62 jag monterade en M41 på
Användarvisningsbild
av Robomat
#1469952
Tack Lennart, bra info kring hur noga det är. Jag har tillgång till svarv och tipset om att linjerna allt som det satt ska jag komma ihåg. Då återstår bara att få bekräftat att längden är 465 mm

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]