PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1469769
Ofan trodde alla tex k kammar va slipade likadant.

Kollade på framsidan av kammen och där stod A.
Och a är väl sämsta man kan ha typ.
Får bli att hitta en ny. Ingen här som har något liggandes?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469786
Alla Volvos kammar är såklart slipade likt, men Volvo Penta kan ha en annan slipning menar jag. Pentas motorer är inte exakt lika Volvos bil motorer.
Det finns/fanns firmor som slipade om gamla kamaxlar till andra profiler, dom kan ju ha vilken märkning som helst
Jag hade en "eftermarknads" D-kam i min trimmade PV - 62 (tidigare E-motorer), bra drag från start och ett våldsamt drag vid varv. Nu hade jag dubbla Weber DCOE, det var en jä--ra skillnad mot dubbla SU jag hade först.
av LarsBd
#1470082
En K-kam är en K-kam och inte en K 1 eller 2, profilen K skall vara identisk oavsett om den gått på land eller till sjöss.
Enligt någon pentasida har de använt ett flertal olika bilkamaxlar fram till mitten av 70-talet då P-kammen kom, den som i allmänhet benämns marinkammen.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]