PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1468442
Du kopplar den på muttern på fördelaren. Det är egentligen minus, men blir plus när brytaren öppnar och den andra till jord på motorn. Efter som den andra kabeln ska kopplas till jord måste dom kalla den första för plus, annars hade det blivit 2 st minuskablar och det hade nog blivit ännu mer förvirrat.... :-) :-)
av Amarace
#1468559
Vad säger instruktionerna i övrigt?
Plus på tändspolen är ju tändningsplus, stor skillnad på att koppla på minus på tändspolen istället för plus, så säger instruktionen plus då det är minus på tändspolen är det ju märkligt.

Normalt sett på en kamvinkelmätare så ska den ha tre kablar, plus, minus (alltså bilspänning, t.ex från batteriet), samt till minus på tändspolen (som går ner till fördelaren o kondensator/brytare)
#1468651
Amarace skrev:Normalt sett på en kamvinkelmätare så ska den ha tre kablar,
Den jag har (inköpt på -80-talet) har också 2 st kablar. Det är en handhållen apparat som mäter vatvtal, kamvinkel, volt, ampere (0-60A med shunt) och Ohm.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]