PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1468668
lennarte skrev: mån 11 okt 2021, 17:13 Som jag skrev ovan (tror jag :-o) ett par mm. (1 - 3). Det får aldrig ligga stumt mot för då ligger urtrampningslagret och snurrar med hela tiden och blir utslitet i förtid. Så fort du känner att att spelet försvinner (det minskar när lamellen slits) så får du justera igen så du får spel. Är där inget spel alls börjar lamellen att slira och slits i förtid
ok så vajer ska förlängas allteftersom kopplingen slits?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468671
Precis, men det är inget du behöver göra varje vecka. Ingick förr i 1000 mil servicen att kolla det
av anteb
#1468728
[quote=lennarte post_id=1468671 time=1633974304 user_id=33620]
Precis, men det är inget du behöver göra varje vecka. Ingick förr i 1000 mil servicen att kolla det
[/quote]


skulle justera vajer nu och kom på att ska det göras med fjädern på armen och ska då vajern var ngr. mm lös mot armen ??
av anteb
#1468787
lennarte skrev: tis 12 okt 2021, 13:07 Precis 😃😃
Tack lennarte! men nu uppteäckte jag en mindre bra problem :crying:
Har haft tråget tomt på olja och pluggen inte helt dragen verkar som de kommer kylarvätska :crying:
Har nys bytt topp och packning, eller kan de läcka på andra ställen? prova att dra toppen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468807
Det vanligaste stället det läcker kylarvätskan när man "gjort något" i motorn är nog dom övre gummi ringarna vid vattenpumpen. Det är ofta att man inte "trycker upp" vattenpumpen tillräckligt när man byter ringarna.
av anteb
#1468814
lennarte skrev: tis 12 okt 2021, 14:55 Det vanligaste stället det läcker kylarvätskan när man "gjort något" i motorn är nog dom övre gummi ringarna vid vattenpumpen. Det är ofta att man inte "trycker upp" vattenpumpen tillräckligt när man byter ringarna.
ska gå att göra läckage test på kylsytemet genom att sätta ett T på slangen mellan exp.kärl och kylare sedan trycksätt till max 0.7kg är det värt att prova ?
av anteb
#1468839
lennarte skrev: tis 12 okt 2021, 14:55 Det vanligaste stället det läcker kylarvätskan när man "gjort något" i motorn är nog dom övre gummi ringarna vid vattenpumpen. Det är ofta att man inte "trycker upp" vattenpumpen tillräckligt när man byter ringarna.
Men vattnet kan väl inte komma in i oljan om det läcker vid ringarna på pumpen mot toppen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468844
:sick: :sick: Trodde det var utanpå pluggen......
Vatten i tåget är ju omöjligt egentligen. Förmodligen har det kommit från när du lyfte av toppen. Om motorn inte är körd sedan packningsbyte.
av anteb
#1468851
lennarte skrev: tis 12 okt 2021, 18:16 :sick: :sick: Trodde det var utanpå pluggen......
Vatten i tåget är ju omöjligt egentligen. Förmodligen har det kommit från när du lyfte av toppen. Om motorn inte är körd sedan packningsbyte.
motorn är körd efter packningsbytet, såg att det läckte lite från en slang från toppen som går till värmepaketet när jag hade av kopplingen, om det kan har kommit i tråget innan jag drog fast det helt,

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]