PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1473127
lennarte skrev: tis 12 okt 2021, 18:16 :sick: :sick: Trodde det var utanpå pluggen......
Vatten i tåget är ju omöjligt egentligen. Förmodligen har det kommit från när du lyfte av toppen. Om motorn inte är körd sedan packningsbyte.
Motorn är körd sedan toppen lyftes, har nu konstaterat det kommer vatten i tråget :(

Är det toppen som inte är plan eller kan det läcka in på annat ställe?

Köpte toppen på tradera och han slipade in ventilerna och bytte ventiltätningarna men toppen var inte planad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1473175
Blir oljan grådaskig eller är där vitt (grått) skum i ventilkåpan (oljepåfyllningen? Eller kommer det vatten när du öppnat oljepluggen?? Kommer det vatten först när du öppnar pluggen då läcker det när motorn står still. Då är det inre läckage i motorn, kanske frostsprängninng. Eller skräp, dålig packning mot stötstängerna. Blir det grådaskigt och/eller vitt skum i motorn när du kör, kan det vara kondens. Då blandas olja och vatten under en längre tid.
av anteb
#1473186
lennarte skrev: mån 08 nov 2021, 17:04 Blir oljan grådaskig eller är där vitt (grått) skum i ventilkåpan (oljepåfyllningen? Eller kommer det vatten när du öppnat oljepluggen?? Kommer det vatten först när du öppnar pluggen då läcker det när motorn står still. Då är det inre läckage i motorn, kanske frostsprängninng. Eller skräp, dålig packning mot stötstängerna. Blir det grådaskigt och/eller vitt skum i motorn när du kör, kan det vara kondens. Då blandas olja och vatten under en längre tid.
kommer kylar vatten ur oljepluggen när den stått , tråget är tomt på olja
Användarvisningsbild
av lennarte
#1473232
Har varit med om topplock som frusit och spruckit. Dock inte B18/20 utan aluminiun topplock. Men med dålig kylarvätska kan det rosta sönder också, även motorblock. Men det är/var främst marinmotorer
av anteb
#1473281
lennarte skrev: mån 08 nov 2021, 21:50 Har varit med om topplock som frusit och spruckit. Dock inte B18/20 utan aluminiun topplock. Men med dålig kylarvätska kan det rosta sönder också, även motorblock. Men det är/var främst marinmotorer
ok , så det har inget med planheten på toppen? ska jag sätta tillbaks den gammla toppen? vad är det för gänga på pinnbultshålen till grenröret på toppen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1473287
Då måste den varit väldigt skev plus att topplocksskruvarna bottnar i dåliga gängor så momentet blir fel.
B20 motorn (utom -74 och frammåt) är tum-gängad, så ska gängan på pinnskruvarna till grenröret vara UNC 5/16"
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]