PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av MormorSigne
#1466796
Hej på er!
Vi har en charmig Volvo 140 Sedan-71 och nu har den bakre ljuddämparen gått sönder. Är det ens värt att prova byta den själv om man är händig och teknisk, men egentligen inte alls bilmekare? Eller bör man gå på verkstad direkt? Nån som har några bra tips och råd måntro?

Trevlig kväll på er!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1466812
Vet du att det bara är bakre dämparen som är trasig brukar vara röret över bakaxeln med?.
Som jag minns det skaffa man en halvsats de var allt utom främre rör + gummi upphängningarna som brukar va slut.
av MormorSigne
#1467284
gubbstrutt skrev: sön 03 okt 2021, 21:42 @MormorSigne, Hade röret som går över bakaxeln lossnat ifrån främre dämparen?
Främre dämparens fäste har rostat av.

Vet inte om jag svarade på din fråga nu :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467366
Ja jag tror det. kolla efter avgas system halvsats troligen lär du få byta de grejorna när du börjar rycka i det gamla som sitter nu.
av MormorSigne
#1468530
Tänkte bara ge en kort update. Vi försökte oss på bytet idag. Den gamla dämparen satt som gjuten och vägrade lossna. Efter närmare en timmes trixande, våldande och trixande gav vi upp. Får nog bli verkstad öndå. Hoppas det inte kommer kosta skjortan..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468654
Du tar 2 st hammare (en mindre slägga) och håller med den ena mot röret och knackar på röret med den andra. Du knackar (helst en kulhammare) längs med på den biten som går utanpå det inre röret, fram och tillbaka. Byt sida och ställe och ge inte upp, det lossnar med tiden

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]