PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nekcaj
#1464707
Hej, har en Volvo 142 från 1972 som bromsen tar ibland långt ner vad kan felet vara och hur otgärdar jag de?
Är inte jätte kunnig så ni vet.
av LarsBd
#1464746
Du bör inte köra bilen alls innan detta är åtgärdat. Ingen vill bli bromslös under en åktur. Det är visserligen 2-kretssystem men det är ingen garanti för att bromsen alltid fungerar tillräckligt bra.
Sannolikt är det lämpligt att även byta bromsslangar och packningar i bromsoken. Mer eller mindre helrenovering av bromsarnas hydraulsystem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1464754
Rejser99 skrev:Det låter som att något är fel på din huvudcylinder,
Precis. Det är ofta inga problem att köra med bara man är medveten om det. Inget kul om man står i en backe med foten lätt på bromsen och bilen börjar rulla......Ska du göra något så börja med att kolla över bromsoken. Käm in alla klossar och tryck ut dom igen pumpa försiktigt med pedalen. Kolla sedan att alla luftnipplar (8 st) går att öppna och att det kommer bromsvätska ur dom (utan att röra pedalen. Om detta fungerar kan du börja titta på en ny huvudcylinder
Körde så i flera år med mib 745-a, men bytte när det blev plötsligt värre. Dock aldrig så illa så det var någon trafikfara. Felet är bara när man bromsar lätt förstår jag, skulle det vara när du bromsar hårdare, ställ bilen.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom