PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1462200
Håller på montera koppling men ska lamellen tryckas ihop med hjälp av tryckplattan för nu så är tryckplattan en bit ifrån när jag skruvat för hand de 6 skruvarna? har biltemas centrerings verktyg hur ska de användas?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1462215
Först, vänd lamellen åt rätt håll. Det sitter 4 (lbland 6) st fjädrar på lamellen. Dessa sticker ut åt det håll som ska vara mot växellådan. Det sitter ett kullager i vevaxeln som ingående axeln i växellådan lagras i. Det följer aldrig med i kopplingssatsen, men bör bytas ändå. Centreringsdornen ska passa i detta lager (finns olika ändar till dornen) och konan på dornen ska pressas mot lamellcentrum innan du skruvar fast tryckplattan. Det finns olika tryckplattor beroende på vilket svänghjul din motor har
av anteb
#1462246
lennarte skrev: lör 04 sep 2021, 17:07 Först, vänd lamellen åt rätt håll. Det sitter 4 (lbland 6) st fjädrar på lamellen. Dessa sticker ut åt det håll som ska vara mot växellådan. Det sitter ett kullager i vevaxeln som ingående axeln i växellådan lagras i. Det följer aldrig med i kopplingssatsen, men bör bytas ändå. Centreringsdornen ska passa i detta lager (finns olika ändar till dornen) och konan på dornen ska pressas mot lamellcentrum innan du skruvar fast tryckplattan. Det finns olika tryckplattor beroende på vilket svänghjul din motor har
Lagret är bytt, men du menar att tryckplattan ska gå emot helt mot svänghjulet alltså behöver inte dras för att få det att gå ihop?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1462274
På en vanlig B20 koppling sitter där 3 st "piggar" på svänghjulet som ska passa i 3 st hål i tryckplattan. När dom sitter rätt kan du skruva in skruvarna med fingrarna tills det tar emot. Då kan du fortfarande röra på lamellen lite genom att "vicka" på dornen. Se nu till att konan på dornen är "tight" mot lamellen så skruvar du in skruvarna växelvis i kors så du inte drar solfjädern skev. Du ska nu se att ytterändarna på solfjädern böjer sig sakta innåt, det är för att du "spänner upp" fjäderspänningen i tryckplattan. När du dragit in alla skruvar i botten ska ytterändarna vara nästan "jäms med" tryckplattan. Dra nu fast med angivet moment. När du tog bort den gamla tryckplattan var ytterändarna betydligt längre ut, kanske en till två cm. Det för att när lamellen slits så minskar fjäderspänningen i tryckplattan och ändarna på solfjädern "böjs" mer och mer utåt. Därför måste man på äldre bilar justera spelet mellan urtrampningslager och solfjädern hela tiden under kopplingens livslängd för annars förkortar man livslängden betydligt på kopplingen
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1462304
Ett annat tips är. Får man inte tag på ett bra centreringsdon kan man kapa axeln från en likadan låda och använda som
centreringdon funka bra för mig förr. Idag är det ju lite synd att ta sönder en renoveringsbar låda men om den är utom räddning o axeln är bra så . Upp till var och en.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1462330
Jag har inte använt centrerings dorn på kanske 40 år. Jag "fluktar" genom navet och känner med fingrarna så lamellen ligger jämt med tryckplattan. Det kräver kanske träning och erfarenhet, men vet att många äldre använder denna metod.
av anteb
#1462862
lennarte skrev: sön 05 sep 2021, 16:21 Jag har inte använt centrerings dorn på kanske 40 år. Jag "fluktar" genom navet och känner med fingrarna så lamellen ligger jämt med tryckplattan. Det kräver kanske träning och erfarenhet, men vet att många äldre använder denna metod.
Har fått dit allt nu :-) Bara växellådan som ska i men vad ska det vara för olja i den? fylla den innan montering kanske är bra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1462942
Det är ju lättare innan, annars finns det flaskor med slang på just för växellådor och bakaxlar. Olja till växellådan är lite olika, M40 ska ha 80W90 GL1 (viktigt att det är just GL1), M41 ska ha motorolja 10W30 (alt 40) eller automatlådeolja ATF typ F/G. Har du en M45 (satt på sista B20 motorn -75 -76 om jag mins rätt) ska den också ha automatlådeolja ATF typ F/G

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]