PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mlabba
#1459944
Hjälp. Dottern har en Epa Duett från -68, antar att det är en B18 som sitter i den..? Nu har kolen i generatorn gett upp, visade sig vara en utbytesgenerator som slutat tillverkas vilket gör att jag inte kan byta kolen, måste byta ut hela generatorn.

Kan nån tipsa om vilken generator från Biltema som kan passa i Duetten, är bara ute efter en som funkar då bilen ska säljas snart...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459994
Kolen är lätta att slipa/fila till rätt rätt storlek om du hittar något som passar nästan. Glöm inte att svarva kollektorn.
Har du riktig tur kan din motor vara utrustad med samma fäste som B20 motorn, då passar den växelström generatorn som satt till -76 års modeller.
av LarsBd
#1460178
Det framgår inte vilken generator som nu sitter monterad men förmodligen är det ingen av Biltemas generatorer som passar direkt i originalfästet. Det kan vara en annan generator monterad med en adapter och då får du jämföra med biltemas utbud om någon kan passa.

Kollektorn ska endast svarvas om den är orund eller på annat sätt skadad, en fullt fungerande kollektor ska inte röras.
av rd350
#1460201
B18 fick från 67.års modell ett gjutet fäste i blocket för växelströmsgenerator. Då sitter generatorn skruvad med en ganska grov skruv med 3/4 tums skalle. Växelströmsgenerator kom standard på b20n 69 och på 123gt 67. Alla dessa passar då på din motor. Har man ett äldre block måste man tillverka ett fäste (fanns även som original reservdel, men svårt att hitta)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1460202
Eftersom det inte skrivs om vilken typ av generator det är så förmodar jag att det är en likströms generator av liknande typ som sitter original på dessa bilar. Det fanns utbytes på dessa av olika fabrikat (Lucas, Delco bl.a) på -60 och -70 talen. Kollektorn på en likströms generator blir oval med åren och monterar man nya kol utan att svarva så bränns kollektorn sönder och generatorn blir skrot. Skillnade mellan växelström och likströms generator är att på en likströms generator tas all ström ut genom kolen (30 - 40A) medan på en växelströms generator är det bara magnitiseringsström till rotorn (mA) som "passerar".
av Mlabba
#1460675
Tack för svaren, tror däremot inte att jag vart så värst mycket klokare. Det är en borsch generator som sitter i, verkstan sa nått om 35 amp och han har svårt att hitta nån ersättning till den. Dom universal generatorer som finns på ex Biltema kan dom funka såvida fästet till motor passar.? Tänkte då dom har lite olika strömstyrkor.
av Rådlös
#1460696
BOSCH heter dom! Borsch är väl någon dansbandsångare eller något liknande?
Likströmsgeneratorer är lite smalare men längre. Ser ut ungefär som en startmotor utan solenoiden. Dom var alltid svarta om ingen hade målat om dom.
Växelströmsgeneratorer är korta och tjocka (i jämförelse med dom andra) När Volvo kom med växelströmsgeneratorer i bilarna var det 35 Ampere som standard. Det fanns en sportmodell av Volvo Amazon 122 S, kanske den hette? Den hade i alla fall 55 Ampere. Och alla växelströmmare var metallblanka, inte målade.
I princip kan du ha hur stor växelströmsgenerator som helst, men det fysiska utrymmet begränsar och den kräver ju varvkraft av motorn så man lägger sig på någon sorts kompromissmedelväg. Och sedan skall ju fästena passa också. Dom tidiga växelströmmarna hade en separat spänningsregulator vid sidan om. Ungefär som dom gamla likströmmarna. Runt årsskiftet 1980 gick bil- och generatorbranschen över till inbyggd regulator. Alla bytte inte över en natt, men på årsmodellerna efter 1980 kan man kolla var regulatorn sitter. Den sitter alltså inne i generatorn på dom senare. Och det går inte att blanda eller modifiera. Hittar man en tidig 70-talare på skroten så är det separat regulator som gäller. (Och likströmsreläerna passar inte heller!)
av Amarace
#1460804
Ett tips, ta en bild på vad som sitter där nu, då ser vi vad som kan passa.
Ingen biltema generator är bulton såvitt jag vet. Jag brukar ta generator från 2/7/900, kapa nedre fästet så det blir samma bredd som original och borra upp det hålet till 13mm, då passar generatorn i övrigt (på B18 67- samt B20). Har du likströmmare nu (och -66 o äldre på motorn) så måste du fixa ett fäste, bäst är det som Volvo sålde på tiden det begav sig, men är svår att hitta och dyr. Men har man svets o lite fantasi är det fort gjort att göra ett eget.

Men har du alltså lämnat in på en verkstad? Ska inte vara nåt problem för dom att sätta dit nästan vilken generator som helst genom att bygga ett fäste.
av Mlabba
#1461032
20210827_141551.jpg
20210827_141551.jpg (831.08 KiB) Visad 4250 gånger
20210827_141551.jpg
20210827_141551.jpg (831.08 KiB) Visad 4250 gånger
20210827_141557.jpg
20210827_141557.jpg (607.28 KiB) Visad 4250 gånger
20210827_141557.jpg
20210827_141557.jpg (607.28 KiB) Visad 4250 gånger
Bilagor
20210827_141603.jpg
20210827_141603.jpg (615.46 KiB) Visad 4250 gånger
av Mlabba
#1461034
Det är iallafall en Bosch växelströmsgenerator på 35 amp. Och givet is fick inte verkstan tag i nån liknande... :-(
Bilagor
20210827_141551.jpg
20210827_141551.jpg (831.08 KiB) Visad 4250 gånger
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]