PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Coma76
#1458629
Hej.

Jag har visserligen en båt men med en hederlig B20 i.
Och nu i höst försvinner ju riktig bensin och blir e5&e10.
Hur påverkar det motorn? Står att alla bilar efter 1976 ska klara den nya bensinen men B20 tillverkades ju tidigare än så.

Hoppas någon kan förklara för mig.

Mvh
av KalleJ
#1458633
I bästa fall gå den lite magrare. I värsta fall så behöver du plocka ner o rengöra förgasaren snart.
Töm förgasaren på bensin efter dina åkturer så minskar risken för avlagringar i förgasaren iaf.

Inhandla bränslefilter och nya bränsleslangar om du vill vara på säkra sidan.
av Amarace
#1458665
Det du kan behöva göra är att justera den lite så den får mer bränsle, beroende på hur den är inställd nu.
av Coma76
#1458854
Amarace skrev: tor 12 aug 2021, 19:32 Det du kan behöva göra är att justera den lite så den får mer bränsle, beroende på hur den är inställd nu.
På förgasaren?? Den lilla skruven??
av Amarace
#1458873
Coma76 skrev: fre 13 aug 2021, 21:11
Amarace skrev: tor 12 aug 2021, 19:32 Det du kan behöva göra är att justera den lite så den får mer bränsle, beroende på hur den är inställd nu.
På förgasaren?? Den lilla skruven??
Nu vet jag ju inte vad du har för förgasare då jag inte är synsk ;)

Det beror på förgasare hur du justerar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459009
Volvo Penta har ofta Solex fallförgasare med fasta munstycken, men har även sett Stromberg på just Penta B18. Utan den justering som B18 bilmotor med Stromberg hade (kan varit en B20)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1460499
Har du ett justerbart munstycke på undersidan och en oljepåfyllning för dämpningen på ovansidan så har du en Stromberg av samma typ som B18 bilmotor. Normalt ska du inte behöva göra något, men känner du dig säkrare om du gör det så skadar det inget. Du kan även ändra förgasaren till att köra på E85, då slipper du blyersättningsmedel p.g.a den lägre förbränningstemperaturen. Jag körde i flera år farsans gamla 144 -72 med B20A motor på E85 med endast en strypning mellan luftfilter och förgasare. Dock fick jag plocka bort strypningen under december - februari och köra på bensin, då den inte startade i minusgrader utan startgas. Men då kör man kanske inte båt ändå :-) :-)

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]