PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1466333
Allt detta med oro för E10 är överdrivet med etanol i förgasarbilar.
Vi har haft E10 i någon månad nu. (Jag kör enbart på E85)
Är det någon som känner till något haveri som bevisligen har berott på E10?

Det är ju faktiskt så här att vi har haft E10 förut i landet. Visserligen geografiskt begränsat till östra och södra Sverige. Detta var i början på 90-talet innan vi gick med i EU. På den tiden fanns inte etanol i EU's begreppsvärld och hur bensin skulle vara beskaffat. Så vi fick lämna det. Men då fungerade det utan haverier. Det berodde på att det var väldigt dåligt känt. "Inte ens bilarnas bränslesystem kände till det." Därför fungerade bilarna som förut.

Om nu TS söker högre oktan så är det väl bara att ta emot E10. E85 har 104 oktan. Även med bara 10% etanol så blir det ju mer än 95 oktan i alla fall.
Och etanol i förgasarbilar, dom anses klara 12 - 15 % etanolinblandning utan att man behöver åtgärda något i bränslesystemet. Motsvarande för insprutningsbilar ligger på 30%. Jag vet, för jag har själv prövat i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil.
av KalleJ
#1466354
Inte hittat något datablad med nya 95/E10 där de visar på högre oktan ( St1 95,5 ). Den borde öka mer. Tyvärr misstänker jag att de blandar ut den med andra kolväten så att oktanen hamnar på 95 i alla fall.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]