PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TonyV
#1458262
Hej,
Någon som vet följderna av att förväxla DF och D- ?
Råkade göra det och nu lyser laddningslampan hela tiden.
Testat volten på batteriet och det blir ingen skillnad med bilen igång.
Något har väl blivit trasigt men vad är det mest troliga?
Capture1.JPG
Capture1.JPG (16.64 KiB) Visad 3792 gånger

Mvh/Tony
#1458286
Förmodligen laddningsreläet som "fått stryk" eftersom du kopplat "styrströmmen" direkt till jord. Du kan prova om generaton fungerar genom att koppla en kabel mellan batteri + och DF när motorn går på c:a 1200 varv. Du ska bara "dutta" med kabeln mot DF några gånger så ska generatorn ladda (och släcka lampan)
#1458564
Laddningsrelä för likström är svindyra nya 1800:- hos cvi .
Alternativet att köpa en växelströmsgenerator med inbyggt laddningsrelä istället, typ samma pris,
om man inte är någon original putte förstås.....
#1458581
Monterade en Magnet Marelli växelströms generator på min Volvo PV -62, funkade bra. Använde original generatorfäste för likströms generatorn. Svarvade en hylsa som passade i original fäste och en hylsa som passade nya generatorn och svetsade ihop dessa, blev kanon :-D :-D Detta var i skarven -70 - -80-tal, numera finns färdiga fästen till B20 generatorn att köpa.
Är där någon gång bytt motor kan du redan ha ett fäste för växelströms generatorn, det gjutna fästet satt på B18 motorn från c:a -67. 123GT och förmodligen då också på P1800 modellerna hade B18 motor med växelströms generator. Hade detta fäste på min 142 - 68 med B18A motor fast då likströms generator
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]