PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
#1456933
Tjenare! Jag behöver ha fatt på någon som kan renovera min B18D motor. Det är Original motorn till min Amazon 122s.

Vill ha en totalrenovering av block och topp till ett vettigt pris. Gärna i närheten av Kalmar.

Har givetvis googlat men betala ca 35000 för en B18 renovering är inte ett alternativ.

Tacksam för tips!
av Amarace
#1456950
Ska du ha en totalrenovering hamnar du nog högt, det innebär ju borrning av blocket o.s.v och sen nya delar på det. Är nog bara motorrenoveringsfirmor som kan göra en totalrenovering.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1457495
Det beror på vad du menar med renovering. Byta ringar och lager kostar inte så många 1000 kr. Men som skrevs ovan, ska det borras behövs nya kolvar, och nya kolvar utan att "bussa om", rikta och kontrollmäta vevstakarna kan vara att kasta 8-10000 kr i sjön. Är lagren slitna kanske vevtapparna är lite ovala, inte ovanligt efter 20-25000 mil med dom oljor som fanns på -60-talet. Så behöver man slipa om vevaxeln, Kanske behöver man då även arborra lagerlägena (görs alltid vid trimmning) för så låg friktion som möjligt i vevpartiet. Kanske behöver man byta kamaxellagren när man sätter i en ny (kanske "vassare") kamaxel. Vad gäller topplocket är det "standard" idag att man sätter i hårda ventilsäten och bättte (kanske större) ventiler. Man byter ventilstyrningar samtidigt för att få det att passa exakt utan glapp. Det kommer till ny tätningshållare till bakre vevaxeltätning och ny kåpa till kamdrivningen för att använda packbox istället för filttätningar och nya kugghjul till kamdrivningen. Så ska det nya bussningar till vipparmsbryggan, nya justerskruvar för ventilspelet (dom gamla går lätt av) nya lyftare + e.v stötstänger (beroende på kamaxel och planslipning av topplock) Och givetvis en ny oljepump
Så du får ganska mycket för 35000 kr........ 🤔🤔
av bönan
#1458028
Krilles Motor i Eskilstuna, fast det kostar om det ska göras seriöst. 29500 betalde jag för att få en B230 renoverad till typ bättre än nyskick.
av Libbe
#1458033
bönan skrev: sön 08 aug 2021, 22:04 Krilles Motor i Eskilstuna, fast det kostar om det ska göras seriöst. 29500 betalde jag för att få en B230 renoverad till typ bättre än nyskick.
Det är som sätta in på Banken. :P :P :-D
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]