PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1453771
Irokee skrev:Renoverade förgasarna i vintras (inklusive nya KD nålar) så lite osäker på flottörnivåerna, men det ska väll inte ge detta symtom...eller..?
Jo om den bakre har för hög flottör nivå.
Om du inte vet vad för mått det ska ska vara ta reda på det o kolla båda.
Flödar det över lite bensin i bland?.
Nån svart rök när du gasar?
Öppnar båda spjäll lika mycket?

Edit spjällvingarna alltså.
Det här med vevhusventilationen kan jag inte svara men det lär det finnas andra här som kan.
Vaccum till tänd förställningen bör du ha på lämpligt sätt. Från rätt ställe hur det sa fixas får nån annan svara på.
Jag har bara haft grejor som hört ihop från början.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1453781
Det finns instrument att änvända, men det går (kanske inte optimalt) utan. När jag justerade mina Weber DCOE använde jag en varvräknare och en tubsocka ( :-o ) Det var kanske lättare på dom då det var ett hål till varje cylinder och fasta munstycke. Men det går ut på att blockera ett "hål" i taget och motorn ska gå ner i varv lika mycket oavsett vilken förgasare du blockerar. Du måste se till båda nålar sitter exakt lika i kolvarna, att kolvarna går exakt lika lätt, att det är lika mycket olja i dom. Du måste skruva upp båda munstyckena i botten och se att dom är exakt lika i höjd. Du skruvar ut skruvarna för tomgångsvarvet så spjällen är helt stängda. E.v lossa skruvarna till spjällen och e.v knacka lätt på spjällen så det verkligen är tätt (spjällen stängda)skruva fast spjällen på axlarna och skruva in tomgångsskruvarna så dom precis rör vid stoppen, därefter 1½ - 2 varv till. Nu kan du försöka starta motorn, den ska inte starta. Skruva ut munstyckena ett varv och försök igen. Skruva ett halvt varv i taget och prova tills den startar. Ställ tomgången på c:a 1500 varv och stoppa in tubsockan (en kort stund) i den ena förgasaren och kolla varvräknaren. Varva upp motorn lite tills den går rent, låt de gå ner till 1500 varv igen och stoppa in tubsockan i den andra förgasaren och kolla varvräknaren. Motorn ska gå ner ungefär lika mycket i varv. Om den inte gör det får du skruva lite på munstyckena tills den sjunker ungefär lika mycket i varv oavsett vilken förgasare du blockerar. Sedan justerar du ner tomgången till c:a 900 varv (skruva lika mycket på båda skruvarna) och kan provköra. Skruva ut munstyckena exakt lika mycket varje gång tills motorn går bra. Vill den tveka och smälla får den för lite, börjar den bluddra får den för mycket. Skruva alltid lika myket på båda skruvarna. När du är nöjd med motorn på varv får du justera tomgången igen.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1454266
Jag blir f-n i mig inte klok på det här.... :-(
Kollade flottörnivåer och i och med att det inte är någon vidare precision i mekaniken flottör/nålventil så tyckte jag att de stängde/öppnade på i princip samma nivå.
Men hur jag än justerar så går cyl 3-4 fett.. se bild nedan på cyl 1 resp cyl 4, och som jag tror jag skrev tidigare, vid lyft av kolv i innre f-gasaren så går motorvarvet ner (den vill dö...), vilket indikerar mager blandning (men den går ju fett !...) suck.
Bild
Måste vara något med innre f-gasaren som inte stämmer..
Får nog riva bägge förgasarna och kolla så jag inte satt någonting fel...
Brukar man byta "mustyckelagringen" ?

Glada tillrop och ideér tages tacksamt emot ;-}

Ha de
//Micke K
Bilagor
20210714_BP7HS.jpg
20210714_BP7HS.jpg (283.44 KiB) Visad 821 gånger
av LarsBd
#1454307
Kolla först att inte choken ställer till något. Då choken är aktiverad (munstycket sänks) sätts justeringen ur funktion. Detta kan vara svårt att se på undersidan av förgasaren.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1455078
Har kämpat på i värmen....men nu går den som den ska...
Vad gjorde jag då..?
Innre f-gasaren plockades ner i molekyler igen, centrerade nålen flera gånger och marginell justering av flottörnivån.
Sedan gick den bra. Tror helt enkelt att jag slarvade när jag centrerade nålen tidigare, nu stänger kolven med ett tydligt "klonk" och allt lirar.
Glad sommar alla !
/Micke K
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455219
"trägen vinner" 😃
Även gammal teknik måste man vara noga med, särskilt nyrenoverat. Kunskapen om dessa gamla bilar börjar tyvärr att försvinna 😥😥 i takt med "dom som kan" bli allt äldre. Jag jobbade med dessa bilar när dom var nya, men det är nog närmare 40 år sedan jag jobbade med dubbla SU. Enkla SU (nyare modell) fanns på 240 på sent -70-tal, men aldrig dubbla. Dom starkare motorerna fick ju insprutning när -70-talet var alldeles nytt även om dubbla SU "hängde med" något år till (-72??)
Ha en bra sommar du med :-D :-D
Trägen = envis, tålmodig (sydhallänska)

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]