PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hadirajraj
#1428279
Hej!

Har en svår fråga men hur vanligt var det att man förr bytte ut en B18 till en helt ny reservdelsmotor?

Eftersom B18 anses vara en "evighetsmaskin" som bara går och går, vad kunde motivera ett helt byte? Mycket hög oljeförbrukning alt. haveri? Var det billigare att bara byta ut hela motorn istället för att renovera?

Tack på förhand
av Amarace
#1428358
Vanligt och vanligt, men ibland så kunde ju en motor gå sönder av nån anledning, var det inom garantitiden så blev det nog en reservdelsmotor istället för utbytes.
Medans slitagemässigt efter några år blev det nog utbytes istället för reservdels (pengarna styr ju för ägaren av bilen).
Vanlig orsak till utbyte var nergången kam t.ex.

Min morfars 142 -69 fick en ny motor på garanti efter 6000mil, kammen som gått ner sig, sedan efter 10000mil till så fick den en utbytesmotor, som sedan satt i tills bilen skrotades, då hade den gått 50000mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1428548
När jag klev in på en bilverkstad första gången hösten 1966 var första jobbet att hjälpa till med rengöring av detaljer som skulle återanvändas till en utbytesmotor (B18A) till en Volvo Duett. Motorerna på den tiden var inte så slitstarka som senare årgångar. Främst (tror jag idag) på motoroljan. Då fanns det främst SAE20 olja till vintern och SAE30 på sommaren. Och bytesintervallen var vår och höst (eller 250 -500 mil). Slarvade man med det så slet det hårt på motorerna. Dubbelgrade olja (tex SAE20W-30) kom inte till "vår" verkstad förrän i början på -70-talet. "Vi" bytte till utbytesmotorer lite då och då, främst Volvo. Men det var även vanligt med VW motorer (luftkylda var det på den tiden). Främst då till VW Transporter. Deras 1500 cc och senare 1600 cc motorer höll sällan mer är 10000 -12000 mil. Men bytesmotorer var inte dyra då, köpte en från Motorrenova i Helsingborg 1973 för (om jag mins rätt) 800 kr till min Opel Rekord -59. Då var det ett block med kamaxel och du fick återanvända topplock och allt annat. Volvo hade en komplett "skrapad" motor, med topp och tråg monterat men utan insug/avgas, generator, startmotor m.m

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]