PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#1425821
Hej. Jag måste demontera hastighetsmätaren ur 164:an. Det är alltså den med runda instrument !
För det första, så funkar vägmätaren inte mitt i sommaren, alltså när det är riktigt varmt ute. Funkar faktiskt oftast vår o höst.
Och jag har ju allra sista ordinarie besiktningen nästa vår, alltså 2022. Jag tänker ändå "besikta" den vartannat år, alltså en sån här s k veteranbesiktning till reducerat pris.
För det andra, och det är lika viktigt, så kommer troligen Instrument Jige AB i Leksand inte att hålla öppet mer än ett par år till. Och då finns det väl inte många andra i Sverige att vända sig till. Åtminstone inte i mellansverige.
Så min fråga: man måste väl "åla" sig in under instrumentpanelen och den vägen skruva ur hastighetsmätaren?
Mvh/Håkan
av Amarace
#1425842
Nä, kräver inget ålande :)
Sitter två skruvar i nederkant av instrumenthuset, och i överkant är det bara fjäderklämmor som håller, så sträck armen under och ta loss vajern, och tryck ut instrumenthuset i överkant så är det loss, kablarna räcker så du kan lossa dom när du fått ut huset en bit. (ta loss skruvarna i nederkant först)
av 164forever
#1425863
Tack för svaret !
När du skriver "två skruvar", menar du då att det är stjärnskruvar eller vanliga?
Jag frågar därför att bilen står i vintergaraget ungefär en mil hemifrån och jag måste ta med mig verktyg dit.
av Amarace
#1425866
Stjärn, men ett tips är ju att alltid ha med två storlekar vanlig o en stjärn ph2 när man ska göra nåt sånt :)
(själv har jag alltid en verktygslåda med det mesta med mig)
av 164forever
#1426018
Hej igen.
Nu har jag lämnat in hastighetsmätaren, i verkligheten hela instrument-klustret, till Instrument Jige AB i Leksand ! Blev i princip lovad leverans före påsk.
Men Amarace, du glömde att skriva att jag måste demontera 2 st hårdplast-paneler runt rattstången INNAN jag kunde skruva bort de 2 skruvarna i nederkant.
Sammanlagt 8 st stjärnskruvar att demontera och givetvis skulle det krångla. 2 st av dom satt väldigt hårt, men efter en ganska lång tid, och ganska många ord som definitivt inte står i Bibeln, fick jag loss dom.
Hursomhelst, jag hade 4 st olika stjärnskruvmejslar med mig till garaget och 3 kom till användning!
Mvh/Håkan
av Amarace
#1426027
Att beskriva att du måste ta loss rattkonsollen ska väl inte behövas, en såpass enkel sak ser du ju själv att det måste tas loss ;)
av 164forever
#1426060
Jo, jag såg ju ganska fort att jag måste ta loss plastpanelerna.
Men det var väl 25 år + sen jag tog bort dom instrumenten sist och då hade jag hjälp av min pappa (RIP) .
Hursomhelst, Amarace, tack för rådet att ta med extra mycket verktyg (skruvmejslar) !
av 164forever
#1436771
Hej igen.
Nu har jag fått tillbaka hela instrument-klustret från Instrument Jige AB i Leksand o monterat tillbaka det.
Återkommer om nån vecka när jag tagit ut 164:an för den här säsongen o berättar om hastighetsmätaren
o vägmätaren fungerar som dom ska!
Mvh/Håkan
av 164forever
#1437250
Hej.
Jag tog faktiskt ut 164:an idag, i vårvärmen, o åkte ner till OK-macken o tankade o handtvättade den!
Det verkar som om både hastighetsmätaren o vägmätaren fungerar.
Dessutom kunde jag nollställa trippmätaren när jag tankat fullt o allt funkade sen!
Mvh/Håkan
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]