PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nilkin
#1425175
Jag har en m41 D som medbringaren saknas på. När jag räknar splinesen så får jag det till 8st men alla medbringare jag hittar har 10st splines eller fler. Är det någon som vet vart jag kan få tag på en medbringare som passar eller vilka årsmodeller eller liknande som passar? Mvh Nicklas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425244
Nilkin skrev:Jag har en m41 D som medbringaren saknas på?
Mvh Nicklas
Har inget riktigt bra svar, men jag tror nog du kan leta bland M40/M30 växellådor av samma årsmodelller också. Det borde vara samma.
"Känns" som tidigare modeller, typ -60 till -66 års modeller
Användarvisningsbild
av lennarte
#1427957
https://www.overdrive-repairs.co.uk/buy ... rts%20List
Kolla på denna sida.
Det är en Laycoock modell D som du har om den kommer från en Amazon och typ J om den kommer från 140. Typ J fanns även på tidiga M46 växellådan (240,740) till c:a -88 års modell men dessa har ofta en grövre kardanstång, och därmed en större medbringare. Större medbringare (och kardanstång) fanns även på 140 med B20E motorn. Kanske en sådan låda du har eftersom den är svår att hitta.
Du är säker på att det är en D type? Då är det "bara" till -66 års modell (till -68 om det är en 123GT)
av Amarace
#1428145
D-type satt på B18 (-68) och har solenoiden på höger sida.
J-type sitter på B20 (69-) och har solenoiden på vänster sida.
Har alltså inte med vilken bil den komer ifrån.
Minns inte hur det är med splinesen, men tror du ska kolla på tidiga lådor, alltså 62-64, har i bakhuvudet att det skiljer då, men är inte säker..

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen