PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1417296
Hej jag håller på att renovera en Duett och har lite strul med motorn, på låga varv så låter det som den går på 3 cylindrar men gasar man så låter det bra. men belastar man motorn med att ligga i växel så går den på 3 (låter och känns det som) Jag har bytt (Alla nya grejer) tändstift, kablar, rotor, lock, kondensator, Förgasaren är nyrenoverad. jag har 12kg i samtliga cylindrar. jag har testat med en tändlampa samtliga kablar och de är hela, 2 uppsättningar stift testade. vacuum till tändfördelaren fungerar. så nu så står jag här och kliar mig i skallen och undrar vad f-n det kan vara.. någon som vet ???
#1417308
Om du lyfter bort ventilkåpan och startar motorn. Kolla (noga) på "vipporna" och ventilfjädrarna. "Rör" alla sig lika mycket, alltså öppnar alla ventiler lika mycket? Det var ett vanligt fel i början på -70- talet och frammåt att kamaxlarna slets ner och ventilerna på främst 3-dje och 4-de cylindern inte öppnade nästan alls. Annars är nockarna och glapp i nockaxeln i fördelaren också en "stark kandidat"
#1417346
Har haft av kåpan och visuellt så ser det ut som alla lyftare öppnar när man startar motorn, finns det något sätt att mäta upp detta?
gällande fördelaren så har jag haft av fördelar locket och den tänder gnistan mellan brytarspetsarna varje gången den går upp på "nock". är det något annat jag kan göra?
#1417614
Ser inget om brytarna här. Antar att de står rätt redan.
Jag hade ett par brytare till B20 nått jävla kina skit. Den delen/ armen som rör sig när klacken går över nockarna hoppade upp och ner det tog 2 veckor inna jag hitta felet jag tog bort brytarna o såg att det var bränt på halva ytan. Well satte tebax skiten o kolla närmare japp armen låg högre i förhållande till resten satte dit ett par riktiga brytare funka direkt. Symtomen var de samma som du har. Kanske nått o kolla upp.

Edit minns även att jag hade ett par nya kina brytare och dem var det överslag från kabeln till kondensatorn
och fördelarhuset. Antar även att drevet till fördelaren sitter rätt kan ha fel men jag har för mig att drevet kunde man sätta fel.
Men då kan man tycka att den skulle gå skit på alla varvtal.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]