PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1417694
Så här utan att ha sett bilen eller motorn så låter det ändå som att fördelaren är starkt misstänkt. Fördelare slits med tiden både på nockarna och på fördelaraxelns lager. För att inte nämna själva brytarspetsarna. Även om du har prövat med två fördelare så kan dom ju vara lika slitna båda två. Dom är ju ungefär jämngamla.
I ditt läge hade jag funderat på en 123 Ignition. Det är en helt ny brytarlös och helelektronisk fördelare som kommer att överleva bilen. http://www.123ignition.se/produkter.php?id=42
Det finns även programmerbara och styrda fördelare, men det är nog lite överkurs i en Volvo med B20-motor.

Dom har fördelare till många veteranbilar. Värstingexemplet får väl räknas till Rolls Royce och det säger väl lite om kvalitét och tillförlitlighet. Vill du veta mer så finns det demofilmer på YouTube om 123 Ignition.
#1417736
Dra runt motorn tills brytaren är fullt öppen, ta sedan tag i fördelaraxeln och dra den omväxlande mot och från brytaren. Det ska inte glappa alls i en frisk fördelare medan en slut fördelare kan glappa såpass att brytaren sluts och öppnas. Även tändplattan kan vara sliten eller lös där den rör sig av vacuumförställningen, detta kan öka på det totala glappet och samtidigt inte märkas då inget vaccum finns.. Prova samtliga nockar på det viset, ge samtidigt akt på brytatavståndet som i den bästa av världar ska vara oförändrat och i värsta fall obefintligt. Ett obefintligt avstånd är å andra sidan bra eftersom det med stor sannolikhet är orsaken till symptomen.
#1417965
Nu har jag testat det du föreslog och där var inget glapp alls samt jag hade 0.40 i öppning på varje nock. tändplattan rör sig som den skall när man simulerar vaccum genom att suga i slangen. fick dock en fundering om drevet är rätt för när motorn går som bäst så slår vaccumklocka i motorblocket. kan detta vara orsaken?
#1425784
JAG HITTADE FELET!!!!!!! Eftersom motorn kommer från en volvo med styrservo så finns där ett extra rör till styrservovaccum på insuget. detta var pluggat så som det skall vara. När jag började undersöka om pluggen var kass så upptäckte jag en spricka runt röret. Jag bytte insuget och nu går den som en dröm!!!!! Jag var i stånd med att slänga ur motorn ur bilen för den gick så kasst!!! Halleuja skam den som ger sig! :-D :-D :-D

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]