PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1429187
Nu är det länge sedan jag sysslade med fördelare, men i huvudsak är det fjädrarna som är det viktiga. Och att det är glappfritt på pinnen och i hålet på vikerna och mellan axeln neråt och delen där rotorn sitter. Dom allra flesta "elektroniska" tändsystem för "vanliga" fördelare kräver att detta är helt Ok för att det ska bli ett gott resultat. Fördelare med brytare måste även nockarna på övre axeln vara 100. När en fördelare byggs om till brytarlös är det bara detta du ersätter med elektronik och slipper därmed arbetet med att byta brytare. Vakuum dosan är också viktig i sammanhanget, framför allt vid låga varv och gaspådrag.
Det sitter 2 olika fjädrar,en för låga varv och en för höga varv och det är i "övergången" där som det kan "strula" och om vikterna och pinnarna är slitna (även fästena där fjädrarna sitter) så kommer tändläget att ändras för tidigt och för mycket med "spikningar" som följd. Detta kan lösas tillfälligt med att sänka tändläget, kanske t.o.m till efter ÖD för det ska fungera hyfsat
Jag har fixat fördelare hyfsat genom att svetsa förslitningar och slipa och fila in hyfsad passform. Det funkade då med standard B20A motor
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]