PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jannexc70
#1404437
Hej, den sitter på en Ockelbo båt.
Jag behöver få hjälp med hur stakar ska monteras och lageröverfallen, samt hur de nya kolvringar ska sitta. De två som är 2 mm breda vilken ska sitta var och vilken sida upp mot toppen?

Överfall, kan de sitta åt båda hållen? Jag förstår att lagerskålen bara kan ligga åt ett håll men kan överfall bara sitta åt ett håll? Ska den där styrgrejen på lagerskål sitta på samma sida på staken som på överfall?

Nummer 12,3,4 kolv och märket i kolven hur ska det sitta. I min båt är cylinder 1 närmast akter eller närmast fören?
av Rådlös
#1404439
Jag har inga direkta svar på dina frågor, men om jag vore i din situation så skulle jag köpa/låna en bok av motormannen, skribenten, mekanikern Jim Lundberg. Han är ett välkänt namn i motorkretsar och skriver i tidningen Classic Motor. Boken heter något med renovering av Volvo B18/B20. Och att din motor sitter i en båt har knappast med saken att göra. Det som gäller för en bilmotor gäller också för en båtmotor i detta fallet. (Jag har varit båtägare och lutar mitt påstående på den erfarenhet jag fick där)
Här är ett exempel på en bokhandlare, det finns flera. Förekommer även som begagnad om man vill spara några kronor.
https://www.adlibris.com/se/bok/motorre ... KyEALw_wcB
Boken har ett trettonsiffrigt ISBN-nummer. Skriv upp det och spara om du t.ex skulle låna boken på ett bibliotek. Fungerar också i bokhandeln och på antikvariat. Det är t.o.m. så att Google triggar direkt på numret om du skriver ISBN först och sedan numret. Alltså: ISBN 9789188207081.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1404482
Det är länge seda jag skruvade med detta, men vsst är "påsarna" med ringarna uppmärkta med vilken som ska vara överst..... På en borrad motor har det ingen betydelse, men på en "gammal" motor ska ringen med ett litet "urtag" monteras överst och "urtaget" uppåt. Har för mig att det inte går att montera överfallen på stakarna fel. I vart fall brukade dom vara märkta med en siffra och samma siffra på både stake och överfall ska vara på samma sida.
av Jannexc70
#1404591
Nej överfall är inte märkta. Men de har ju ett styrspår på både stakesidan och överfallsidan. Undrar om de ska sitta på samma sida mot varandra.
lennarte skrev:Det är länge seda jag skruvade med detta, men vsst är "påsarna" med ringarna uppmärkta med vilken som ska vara överst..... På en borrad motor har det ingen betydelse, men på en "gammal" motor ska ringen med ett litet "urtag" monteras överst och "urtaget" uppåt. Har för mig att det inte går att montera överfallen på stakarna fel. I vart fall brukade dom vara märkta med en siffra och samma siffra på både stake och överfall ska vara på samma sida.
lennarte skrev:Det är länge seda jag skruvade med detta, men vsst är "påsarna" med ringarna uppmärkta med vilken som ska vara överst..... På en borrad motor har det ingen betydelse, men på en "gammal" motor ska ringen med ett litet "urtag" monteras överst och "urtaget" uppåt. Har för mig att det inte går att montera överfallen på stakarna fel. I vart fall brukade dom vara märkta med en siffra och samma siffra på både stake och överfall ska vara på samma sida.
av Jannexc70
#1404619
Du hade så rätt!! Överfall var märkt också. Jag såg dock på för packning när jag öppnade kolvringar att den med urtag skulle sitta i mitten. Men om utfasningen skulle vara upp eller ner såg jag inte
lennarte skrev:Det är länge seda jag skruvade med detta, men vsst är "påsarna" med ringarna uppmärkta med vilken som ska vara överst..... På en borrad motor har det ingen betydelse, men på en "gammal" motor ska ringen med ett litet "urtag" monteras överst och "urtaget" uppåt. Har för mig att det inte går att montera överfallen på stakarna fel. I vart fall brukade dom vara märkta med en siffra och samma siffra på både stake och överfall ska vara på samma sida.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]