PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kricka355
#1403735
Hej.
Jag undrar vad som kännetecknar en sådan. Den jag håller på och skruvar i har skivbromsar och dubbla stötdämpare, men även förstärkningar för övre länkarmsinfästningen.

Har letat igenom hela google för att hitta bilder på dessa för att gämföra.

Bilen är en PV Sport -66

Mvh / Christer
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403761
Kolla om du kan hitta något om Carl-Magnus Skogh, det var hans bil som vann Safarirallyt året efter Volvo kört det med 4 st PV. Volvo lämnade kvar allt efter tävlingen och ett gäng afrikaner skruvade ihop en PV med delarna och bröderna Singh vann hela tavlingen 1965
Kopierat från internet
"Volvo invested heavily in the 1964 Safari Rally. Its competition department sent four, white Volvo PV544s down to Kenya which was the starting point of the rally. The Safari cars were powered by a tuned-up B18 engine with 130 hp, reinforced front suspension with Bilstein twin-tube shock absorbers and front disc brakes, two fuel tanks and protective panels underneath the engine, gear box and fuel tanks. A strike led to a serious delay in the delivery of the cars and the team made it to the start of the rally at the eleventh hour without having had any time to practise. The Safari Rally is known as the toughest rally in the world and this year the conditions were harsher than ever. Of the 94 cars that set off, only 21 made it over the finish line. Carl-Magnus Skogh was the only Volvo driver to complete the five-day rally, but did not reach the finish within the time limit. This meant he was given no place in the standings. "
av Amarace
#1403821
Annars var ju skivbromsar och dubbla stötdämpare en populär modifiering :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403837
Dom sista modellerna hade grövre skruvar för övre länkarmana, vet inte vilken årsmodell. Kanske till - 64 års modell så det hör ihop med Safari satsningen. Köper du en renoverinssats till övre länkararmen så finns skruvar med till båda, men länkarmsfästet är för dom nya grövre skruvarna.
Jag monterade bromsar från en Amazon Sport -66 på min PV - 61/62, Girling både fram (skivbroms) och bak med servo. Funkade kanon... Original bromsar (Wagner) funkar inte bra med skivor fram, det bromsar för mycket bak. Svårt att få ner bromskraften där
av Kricka355
#1403868
Tack för era svar. Jag lägger upp några framvagnsbilder för att kolla om någon känner igen det som är gjort på denna.
Det sitter Bilsteindämpare (gul) på orginalplatsen och DeCarbon (orange) på "rallyplatsen". Decarbondämparna har ett Volvopartnummer.
Spiralfjädrarna är grövre än orginal (16,5mm)

Som ni ser har dessa delar suttit ihop väldigt länge :-)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403928
Den stötdämparen som sitter bak vid bromsoken är den extra. Syns på det påsvetsade övre fästet. Sitter ner till nedre länkarmen ser det ut som. Original sitter stötdämparen också bakom, men får flyttas till framsidan för bromsoken tar i annars. Den sitter då mellan övre länkarm (bakvänt original övre fäste) och original fäste i spindeln (bakvänt och vinklat 45°). Jag gjorde som det senare bara, men vid hård körning kan det vara bra med en till. Original montering ger inte någon lång slaglängd.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]