PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av djrogga
#1398106
Har bytt till en ny huvudbromscylinder och servo burk,
luftade med en sug kopplad till tryckluft så man kan vara själv.
Men det vill inte, får inte bort luftbubblor,pedalen går djupt....
är det bara att fixa en polare som kan sitta och bromsa och göra
på de gamla viset. P1800 ES -72
av Erik Å
#1398107
Jag tror själv mer på motsatta metoden dvs trycksätta bromsvätskebehållaren, har läst någonstans att det är så man gör i monteringslinan. viewtopic.php?f=22&t=157759&p=1396551
Det verkar som det kan sitta kvar små luftbubblor i bromsoken som lossnar och flyter upp till luftningsnippeln först när man bromsat några gånger, antar att det hänger ihop med de dubbelsidiga oken som sitter bak på 850/V70..
av djrogga
#1398122
Ok, då ska jag prova detta,tack för det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1398125
Jag brukar alltid lufta huvudcylindern med fingrarna som backventiler innan jag monterar den, och låta det droppa ut lite innan jag monterar rören (brukar bli så automatiskt). Sedan är det väldigt viktigt att det är ett litet spel (1 - 2 mm) mellan stången från servon och kolven i huvudcylindern annars går det inte att lufta, det fyller inte på från behållaren då. När jag luftar ensam (gör oftast det) så fyller jag behållaren och öppnar alla nipplar och låter det droppa (har uppklippta plastdunkar under). Huvudcylindern måste vara luftad då, annars funkar det inte. Se bara till att det aldrig blir tomt i behållaren.
Jag gör så även när jag bara byter bromsvätskan. Då suger jag ur så mycket som möjligt från behållaren innan jag häller i ny bromsvätska
av Erik Å
#1398240
Sen kan man ju faktiskt "backspola" huvudcylindern genom att trycka tillbaka kolvarna i bromsoken.. Rimligtvis borde eventuella luftbubblor åka ut då.
Detta gör man förstås bara om man vet att det är fräsch bromsvätska i hela systemet. Och undvik att trampa pedalen helt ned i golvet när det är dags att pumpa ut kolvarna igen, det brukar vara ett bra sätt att haverera kolvtätningarna i huvudcylindern :-/ Säkrare med många korta slag..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]