- ons 19 aug 2020, 00:28
#1397095
Behöver kloka råd! Har en inombordare b20/aq130c som gick sönder under hemfärden då vi köpte den. Blev överhettad och topplockspackningen gick. Rikligt med vatten i oljan. Har bytt packningen och köpt ett fräscht topplock. Kompressionen nu omkring 11. Olja bytt fyra gånger, även oljefilter. Dock går den fortfarande varm.
Har en ny tempgivare som visar hur vattnet (?) går upp till 100 (en bit in på rött), då stänger jag av motorn. Oljetryckslampan varnar inte. Har testat med slang efter impeller huset och där är stark och jämn stråle, så alltså inget problem med insuget eller impellern. Har kollat termostaten i kastrullen och den öppnar sig fint omkring 55 grader vilket den ska göra enligt verkstadshandboken.
När motorn blir varm blir termostathuset och topplocket varmast. Kylrören i koppar blir inte så varma. Ingen rök från motorn. Den startar fint och låter utmärkt så vitt jag kan höra. På tomgång bubblar det väldigt mycket från propellern/drevet, oklart om det är normalt!? Se bild.
Tacksam för hur jag ska gå vidare. Vad kan orsaka överhettningen?
Har en ny tempgivare som visar hur vattnet (?) går upp till 100 (en bit in på rött), då stänger jag av motorn. Oljetryckslampan varnar inte. Har testat med slang efter impeller huset och där är stark och jämn stråle, så alltså inget problem med insuget eller impellern. Har kollat termostaten i kastrullen och den öppnar sig fint omkring 55 grader vilket den ska göra enligt verkstadshandboken.
När motorn blir varm blir termostathuset och topplocket varmast. Kylrören i koppar blir inte så varma. Ingen rök från motorn. Den startar fint och låter utmärkt så vitt jag kan höra. På tomgång bubblar det väldigt mycket från propellern/drevet, oklart om det är normalt!? Se bild.
Tacksam för hur jag ska gå vidare. Vad kan orsaka överhettningen?