PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av OlleMa
#1397095
Behöver kloka råd! Har en inombordare b20/aq130c som gick sönder under hemfärden då vi köpte den. Blev överhettad och topplockspackningen gick. Rikligt med vatten i oljan. Har bytt packningen och köpt ett fräscht topplock. Kompressionen nu omkring 11. Olja bytt fyra gånger, även oljefilter. Dock går den fortfarande varm.

Har en ny tempgivare som visar hur vattnet (?) går upp till 100 (en bit in på rött), då stänger jag av motorn. Oljetryckslampan varnar inte. Har testat med slang efter impeller huset och där är stark och jämn stråle, så alltså inget problem med insuget eller impellern. Har kollat termostaten i kastrullen och den öppnar sig fint omkring 55 grader vilket den ska göra enligt verkstadshandboken.

När motorn blir varm blir termostathuset och topplocket varmast. Kylrören i koppar blir inte så varma. Ingen rök från motorn. Den startar fint och låter utmärkt så vitt jag kan höra. På tomgång bubblar det väldigt mycket från propellern/drevet, oklart om det är normalt!? Se bild.

Tacksam för hur jag ska gå vidare. Vad kan orsaka överhettningen?
av Rådlös
#1397107
Är det en bilmotortopp eller en båtmotortopp som du har på motorn?
Det lär vara så att ett extra kylarrör skall finnas inne i toppen på marinmotorerna, men det fanns inte på bilmotorerna, har det sagts. Det hände även att det här röret lossnade inne i toppen och kyleffekten blev dålig.

Här kan du läsa lite om detta (tror jag?) https://www.maringuiden.se/forum/topic/ ... ler-aq130/

Jag säger inte att det är samma fel som i länken, men det kan vara så. I alla fall värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397110
Blir den lika varm om du kör sakta/på tomgång? Original var dessa motorer sjövatten kylda, alltså kylvattnet cirkulerar först i motorn och Sedan kyler det avgaslimpan. Inte ovanligt med trasiga/igensatta avgaslimpor eller motorblock.
Topplocket skiljer mycket från bilmotorn och kan inte användas på båtmotor utan ganska omfattande ombyggnad av kylsystemet, t.ex bygga om till den typ av kylsystem som sitter AQ131 (B21 motorn)
Det fanns/finns eftermarknads värmeväxlare att montera på dessa motorer så man skilde på kylvattnet i motorn (kan ha glykolblandning) och kylvattnet till värmeväxlare/avgaslimpan.
av OlleMa
#1397124
Vet ej om toppen är original eller marinkonverterad. Bifogar bild som kanske kan hjälpa till att avgöra!?

Den är sjövattenkyld och blir varm på tomgång när det går på omkring 2000 varv/min.

Finns det något sätt att kontrollera om flödet i toppen är tillräckligt bra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397232
Röret "Rådlös" menar sitter bakom högra pluggen på alla topplock, men får "modifieras" på en biltopp och ett rör uppåt monteras. Liksom att hålen till vattenpumpen får "sättas igen".
Skuven på västra sidan känner jag inte igen. Varken på bil eller båt toppp
av OlleMa
#1397572
Tack för alla bra svar!

Har fortfarande inte lyckats lösa överhettningen. Tacksam om ni kan hjälpa mig tänka lite kring vad som kan vara felet. Har försökt felsöka nu. Tempgivaren är testad och fungerar. Kör på tomgång och tempen kryper uppåt. När den är går in på rött område, 90 grader, så stänger jag av motorn. Impellern och termostaten fungerar så det är inte felet.

Bifogar bilder nedan. 

Rör A som leder kylvattnet mellan oljekylaren och limpan är kallt och har bra flöde. Däremot verkar rör B (som leder kylvattnet från limpan till termostathuset/motorblocket) av någon anledning varmare än rör C som leder vattnet från motorblocket ut i knät/ut ur båten. 

när jag satte en slang från rör B ut ur båten och en slang från rör C ut ur båten (kopplade bort termostathuset) så var det ganska bra flöde i rör B (förväntat) men också lite avgaser och vatten som sprutade från rör B. Alltså åt fel håll eftersom vatten ska rinna åt andra hållet. Var kommer den vätskan ifrån? Ska det vara visst vatten som leds ur kylrören i limpan eller har limpan rostat sönder och det blir backflöde från knät? Någon som vet?
Bilagor
4BCF91D8-8B25-49FF-B398-A5F9E4AFEF02.jpeg
4BCF91D8-8B25-49FF-B398-A5F9E4AFEF02.jpeg (88.96 KiB) Visad 5568 gånger
019E4213-E2E7-4DBD-9333-C19ED030B28C.jpeg
019E4213-E2E7-4DBD-9333-C19ED030B28C.jpeg (99.32 KiB) Visad 5568 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1398134
Kylvattnet från impellerpumpen går genom oljefiltret och in i avgaslimpan. Är det rost i avgaslimpan så stoppar det upp flödet redan där. I instruktionsboken till den Volvo T22 som jag hade under några år (väldigt rolig leksak) står det, Om vattnet är mycket rostigt så fyll kylsystemet med vatten och soda. Täck över kylaren och ta bort kylarlocket. Låt motorn gå på tomgång tlls vattnet börjar koka. Låt den stå på tomgång och koka i 10 -20 minuter . Så gjordes det förr innan glykolen blev allmän, och traktorer tömdes ju på vatten under vinterhalvåret. Detta funkar ju förstås inte på moderna motorer, men borde funka på en B20 motor. Kanske inte koka i 20 minuter, men i alla fall varmköra den ordentligt med en 90° termostat (eller utan termostat) under "ordnade former". Kanske med kylningen av avgaslimpan bortkopplad och köra vattnet till termostathuset direkt (undre hålet) och returen (övre hålet) till impellerpumpen (dunk eller spann mellan).
Jag rengjord kylsystemet på min 745-a genom att köra en vecka med rent vatten och maskindiskmedel, det var ganska ordentligt smutsigt vatten jag spolade ut. Hade 2 - 3 matskedar till då c:a 10 l vatten och då hade jag först gjort rent kylaren (brunt fast 1 cm tjokt lager i botten).

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]