Sida 1 av 1

Plana topplock B20F

Postat: mån 03 aug 2020, 23:23
av djrogga
USA motor B20F , toppen är ju högre har jag läst,är det bara plana den till svenskt mått...? Om man ändå ska ta bort toppen för kontroll av ventiler.

Re: Plana topplock B20F

Postat: tis 04 aug 2020, 11:07
av LarsBd
Ska den sitta på en E eller F-motor? Det finns fler skillnader än kompressionsförhåållandet.

Re: Plana topplock B20F

Postat: tis 04 aug 2020, 11:50
av lennarte
Om det är en F motor så har den antagligen D-Jetronic insprutning och dom topplocken var ordentligt planade i original. Kanske är det, "bara" en tjockare packning skillnaden på E och F? "LarsBd" vet säkert mer om detta, men när jag trimmade min PV (med en B20 motor) så planslipade jag en A-topp c:a 5 mm för att få ungefär samma komp.förhållande som E-motorn (10,5 i E mot 8,8 i A).

Re: Plana topplock B20F

Postat: ons 05 aug 2020, 00:22
av gubbstrutt
Ca 5mm då det var knappt något kvar på kanten?

Re: Plana topplock B20F

Postat: ons 05 aug 2020, 07:39
av lennarte
gubbstrutt skrev:Ca 5mm då det var knappt något kvar på kanten?
Nej, ska du ta mer får du vinkla topplocket. Fick slipa av lite vid justerskruvarna för att kunna behålla original stötstänger

Re: Plana topplock B20F

Postat: ons 05 aug 2020, 21:03
av djrogga
Det är en original motor som sitter i en P1800 ES -72 Amerika import.

Re: Plana topplock B20F

Postat: tor 06 aug 2020, 20:18
av LarsBd
Om motorn har kunnat hålla sig original i 50år kan den inte få fortsätta att hålla originalspecifikation? B20E ska ha 97oktan medan F klarar sig med 94, kanske E går på 95 men du har inga marginaler. Tryckgivaren skiljer också mellan E och F.

Re: Plana topplock B20F

Postat: tor 06 aug 2020, 21:13
av djrogga
Vad gör tryckgivaren ? Och hur funkar kallstarten,tror inte det funkar,det kanske inte behövs på sommaren....
Den går lite lumpigt och oroligt och när motorn är genomvarm så är den trögstartad,typ sur.....jag har inte sysslat
med insprutning......

Re: Plana topplock B20F

Postat: fre 07 aug 2020, 08:26
av lennarte
Förmodar att det är den som mäter skillnaden mellan undertryck i insuget och atmosfärstrycket. D i D-Jetronic år tyska för tryck (Druck). Problemet med detta insprutningssystem är att bränsleförbrukningen ökar med med lägre undertryck (sliten motor) så motorn måste vara i gott skick om den ska gå riktigt. Därför ersattes det av det äldre K-Jetronic efter några år för komma tillbaka som L-Jetronic.
L = Luft (Luftmändmätare)
K = Kontinuerlig (CI på engelska)

Re: Plana topplock B20F

Postat: fre 07 aug 2020, 09:46
av LarsBd
50år gamla elanslutningar kan ha dålig kontakt så du bör se över kabelhärvan till motorstyrningen.