PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1506224
Om bussningarna är slut bör det ändra hjulinställningarna och om du bromsar blir "effekten" av felinställningen större. Men jag tycker ändå att det verkar långsökt.... På grus skulle alla hjul stoppa ändå. Tror ändå att det är något med hydraliken. Du nämner fördelaren, du har modellen som ser ut som ett kors. Ett rör in, ett rör till varje framhjul och ett till bakhjulen. Klart det kan sitta något skräp, men kolla noga röret därifrån till slangen, det kan fått ett slag eller något. Du kan ju även vända på korset. Om du skruvar bort skruven som fäster det, lossar övre och nedre nipplar, skruvar ut nipplarna till framhjulen och vänd på det. Om felet då flyttar sig till andra sidan sitter det något i själva fördelingskorset. Är felet kvar är det fel mellan korset och hjulet.
av hakano
#1543299
Har du rätt ok?

På 140 och/eller 240 är det väl möjligt att montera oken fel på hö och vä sida. Vet inte hur det är på Amazon.
Luftnippeln skall i alla fall vara uppåt när det är rätt.
av AkeNilsson
#1543906
Jo jag har rätt OK.
Jag vet inte vad som är fel, för nu har jag bytt allt från fördelaren fram och ut till bromsoken. Och fortfarande har jag mycket lite bromsvätskan på höger fram, har provat att bromsa på grus då låser vänster fram men inte höger. Kör jag med halva bilen på asfalt och höger sida i grus så får jag höger hjul att låsa sig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543923
Har du synat röret väldigt noga så där inte är ett veck på det. Tidiga Amazoner hade ett utanpå liggande bromsrör mellan yttre och inre kolv. Har du det? Har du kollat så det funkar. Om du inte har det så har du genomgång i oket, kan det kommit skräp där som stör?
av AkeNilsson
#1543959
Jag har monterat ett nytt rör från fördelaren till bromsoket, jag har kollat så det inte är något veck. Mitt bromsok har inget rör utvändigt, men kan det ändå vara skit i ett nytt bromsok.
av Erik Å
#1543968
Har du nya skivor? Om man har spåriga skivor och sätter i nya klossar så får de rätt dålig anliggning tills man kört in dem så att de så att säga har anpassat sig till spårigheten på skivan :-D
Kan bli rätt kass bromsverkan till att börja med. Been there.. :P
av AkeNilsson
#1543974
Jag har en fråga hur luftar ni ert bromssystem, jag kopplar på tryckluft (0,2bar). Finns det någon möjlighet att få luft i systemet?
Man kanske ska lufta på det gamla viset istället.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]