Sida 1 av 1

Hjälp med att bedöma topplock på B20/AQ130

Postat: tor 30 jul 2020, 20:58
av OlleMa
Vi har en Volvo Penta B20/AQ130 på vår motorbåt Marieholm Catalina. Har monterat av topplocket för att byta ut topplockspackningen efter att det börja blandas vatten i oljan och den tappat kraftigt i kompression (8,5-8-6,5-6). Bifogar bilder på den avmonterade packningen och topplocket. Vad tycker ni? Tror ni att det är packningen som är orsaken till vatten i oljan? Hur ser topplocket ut? Bör det lämnas in för planing? Bör ventilerna slipas? Tacksam för all hjälp.Bild[/img][/img]

Re: Hjälp med att bedöma topplock på B20/AQ130

Postat: tor 30 jul 2020, 23:05
av LarsBd
Insugsventilen på cylinder 3 ser ut att ha haft andra driftsförhållanden än övriga insugsventiler. Packningen ser ut att vara skadad på samma cylinder men det är lite svårt att avgöra på bild. Ventilrenovering är nödvändig om kompressionsförlusten beror på ventilerna annars är det bara lämpligt att göra om toppen ändå är av och sedan ska sitta 10-20 år. Det är sällan nödvändigt att plana en B20 topp och är det inga skador på toppen där packningen är trasig ska det fungera ändå.
Syns inga skador på topp, kolvar eller motorblock skulle jag ha bytt packning utan andra åtgärder än extra noggrant packningsbyte.
Kolla ventilläckage på lös topp innan montering för säkerhets skull, fyll förbränningsrummen med lämplig vätska och kolla att det inte forsar ut via ventilerna.

Det finns en spricka mellan cyl 2-3 i din topp, det är inte ovanligt på E-toppen och är heller inget problem då den är mellan en kylkanal och packningen. Den sprickan är inte orsaken till detta haveri. Finns det oljekylare?

Re: Hjälp med att bedöma topplock på B20/AQ130

Postat: fre 31 jul 2020, 07:30
av lennarte
Oljetrycket till vipparmsbryggan går vid den ena bulten vid sprickan (det ovala hålet) och där ser det också bra ut. Är motorn sjövattenkyld så är det inget särskillt tryck i kylkanalerna, men det kan ju rosta ordentligt där. Har den vörmeväxlare är det högre tryck på kylarvätskan men der rostar mindre. Håller med "LarsBd", kolla oljekylaren. Det brukar vara original monterat på dessa motorer

Re: Hjälp med att bedöma topplock på B20/AQ130

Postat: fre 31 jul 2020, 12:26
av OlleMa
Tack för bra och utförliga svar! Ska kolla oljekylaren. Motorn är sjövattenkyld. Skönt att sprickan inte är nått att oroa sig för. I er mening låter det som att jag inte behöver skrota hela toppen. Bifogar bilder på cylindrarna. Kan ni säga något om dem? Mvh Olle

Re: Hjälp med att bedöma topplock på B20/AQ130

Postat: fre 31 jul 2020, 13:14
av LarsBd
Troligen behövs bara en ny packning, har inte toppen gått långt är den förmodligen bra som den är. Dock behöver du ha en säker eller mycket trolig kandidat för vattenläckaget innan ihopskruvning.