Sida 1 av 1

Vilken termostat?

Postat: tor 23 jul 2020, 16:44
av anteb
Vilket gradtal ska jag ha på termostaten till en B20 A ?

Re: Vilken termostat?

Postat: tor 23 jul 2020, 16:54
av lennarte
Finns 2 att välja på, sommar (82°) eller vinter (87°). B20 har slutet kylsystem (plastbehållare jämte kylaren) så är systemet i gott skick kan du köra 87° året om. Ju varmare motor desto bättre mår den. Jag körde 87° året om på farsans 144 - 72 när jag fick den efter dottern :-/

Re: Vilken termostat?

Postat: tor 23 jul 2020, 17:01
av anteb
lennarte skrev: tor 23 jul 2020, 16:54 Finns 2 att välja på, sommar (82°) eller vinter (87°). B20 har slutet kylsystem (plastbehållare jämte kylaren) så är systemet i gott skick kan du köra 87° året om. Ju varmare motor desto bättre mår den. Jag körde 87° året om på farsans 144 - 72 när jag fick den efter dottern :-/
satt en 88 graders men gick inte efter topp bytet men ska sätta i den igen och se om det funkar nu efter att kört utan termostat nu.

Re: Vilken termostat?

Postat: tor 23 jul 2020, 20:31
av LarsBd
Jag har kört med 92graders vintertermostat året om i Amazon. 87 räknades som åretrunttermostat förr i alla fall.

Re: Vilken termostat?

Postat: tor 23 jul 2020, 21:59
av rd350
Finns "kallare" termostater om man av någon anledning har problem med för varm motor. Bla. Kg-trimmning har termostater under 80 grader. Men kör med så "varm" du kan.

Re: Vilken termostat?

Postat: fre 24 jul 2020, 07:56
av lennarte
rd350 skrev:Finns "kallare" termostater om man av någon anledning har problem med för varm motor.
Till Volvo Pentas sjövatten kylda bensinmotorer fans/finns(?) termostater på (om jag mins rätt) på 55°. När dom började med B21 motorn var den original utrustad med sjövatten kyld värmeväxlare och då kunde man använda samma termostat som i bilarna och ha dom glykol fyllda året om.

Re: Vilken termostat?

Postat: fre 24 jul 2020, 08:16
av Rådlös
anteb: Om du har ett fungerande trycksatt slutet system så höjer du vattnets kokpunkt till 108° C. Om du sedan har maximal glykol/vattenblandning 50/50 vatten och glykol så höjer du kokpunkten ytterligare till 122° C. Du har alltså en bred marginal till att köra med en 92° termostat.