PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1389211
Hej! Jag har en Volvo Duett 1965. Det sitter en B18 i den (fast det kanske alla här redan vet :-) )

Kör den bara på somrarna. Står i kallgarage om vintrarna. Bra skyddat och torrt, men utan värme.

Funderar på att lämna in den för service för den går lite knackigt (hackar och hugger lite i motorn när jag kör).

Vad tycker ni som är lite erfarna att man ska be om i serviceväg? Jag tänker mig följande, men har jag missat något tycker ni?
- motoroljebyte
- filterbyte (oljefilter och luftfilter)
- tändstift (bytte jag dock förra året)
- bromsbelägg (bromsarna tar lite dåligt)
- oljebyte bakaxel
- oljebyte växellåda

Tacksam för alla tips och svar!

Mvh/Mattias
#1389215
Det absolut viktogaste på en sån bil är uppsmörjning av framvagnen, då det är spindelbult ska det smörjas regelbundet.
Bromsarna är bromsbackar, dom behöver bara bytas om dom är slitna, troligen behöver det dock justeras både fram och bak.
Resten är väl som du själv skrivit, med tillägg av att du inte bara ska byta stift , utan du ska byta resten också (brytare, kondensator, rotor och förselarlock).

Som avrundning, ska du lämna in så se till att lämna in till en som kan serva en sån bil, nuförtiden är det inte så många verkstäder som kan det fullt ut.
#1389222
Amarace skrev:Som avrundning, ska du lämna in så se till att lämna in till en som kan serva en sån bil, nuförtiden är det inte så många verkstäder som kan det fullt ut.
Så sant, så sant.... Det är nästan ingen på moderna verkstäder som sett under huven på en Duett. Sedan smörj, smörj och smörj. Har för mig intervallen var 250 mil, men ändrades till 500 till B18 modellerna. En bra handspruta och ett bra chassiefett. Glöm inte fjäderfästena bak, dom bussnlngarnaär inte så roliga att byta.
#1389234
Angående smörjning så ska http://volvo1800pictures.com/document/v ... rjning.pdf följas.Det bör du kunna göra själv, jobbet är inte så avancerat . Förutsättningen är dock att du har någonstans att vara samt några få verktyg, en domkraft och pallbockar eller liknande. Förr skulle alla tänddelar bytas årligen (1-2000mil) men dagens tändstift av kända fabrikat håller betydligt längre idag, (har kört en 740GLT 88 ca 25000mil på samma tändstift som sitter i än och även Amazon flera tusen mil). Utvecklingen på brytare har förmodligen stått stilla under många år så de ska nog fortfarande bytas relativt ofta. Förmodligen är även förgasaren sliten vilket påverkar låglastegenskaperna i första hand, en misskött fördelare ställer också till besvär. Om fördelare och förgasare är slitna kommer en motorjustering inte att kunna genomföras med gott resultat. Ett kompressionsprov bör tas först, om det visar uselt resultat kanske det inte är någon ide att kosta på en motorservice på verkstad, det kanske inte blir bra även om förgasare och fördelare är nya.
#1389385
Brytare, kondensator bör bytas på ca 1000 mil, tändning och co-halt kollas/justeras. Smörja fördelaren glöms ofta.... Ventiljustering bör kollas minst lika ofta som förr då inget smörjande bly längre finns i bensinen och många slarvar med blyersättning.
#1389387
rd350 skrev:Smörja fördelaren glöms ofta...
Sant, det sitter även en likadan "smörjkopp" för olja på generatorn (det är en bussning i bakre lagringen). Om det är original likströmsgenerator.
På B4 motorerna satt även (på vissa i alla fall) en smörjkopp för fett i vattenpumpen. Så det är mycket underhåll på gamla bilar, men så blir dom också gamla. Riktigt gamla.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]