PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1380269
Johanna109 skrev:
lennarte skrev: lör 16 maj 2020, 17:32
Johanna109 skrev:Ursäkta men förstår inte riktigt, varför ska jag inte byta oljefiltret?
Du skrev i början att du skulle i första han ha igång motorn, och eftersom det inte har någon egentlig funktion på dessa motorer så tänkte jag att det var onödigt om det då inte skulle gå att få igång den.
Jaha okej, då förstår jag. Har tråkigt nog för tillfället nått ett abrupt stopp i mitt projekt med PV:n.
Jag beslutade mig för att ändå byta oljan för sakens skull, hade lämnat den för att rinna ut under natten.
Jag fyllde på ny olja och fyllde filtret, kollade upp oljemängden & det skulle vara 3.75L (inkl. filter). Sen satte jag en dunk med bensin som ersättning för bränsletanken. Försökte starta bilen, gick inte. Försökte en gång till och då var det något som small till och det började brinna på direkten. Då garaget jag var i inte hade någon brandsläckare så fick jag springa med hinkar med vatten, det var enbart tur att jag fick släckt det utan att behöva ha dit brandkåren. Hade kollat över alla bränsledningar innan men någon måste ha brustit när jag startade för helvete va fort det började brinna.... Riktigt otäckt. Själva motorn i sig verkar okej, men kablar, slangar har brunnit upp. Eventuellt är även startmotorn skrot....
Hu. Är brandskadad så fick en rysning när jag läste.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1380378
Minst en brandsläckare ska man ha i alla garage! Har 4st själv. Man vet aldrig.

Över till bilen. När du bytt tändkablar så prova istället att bogsera igång bilen.
Det brukar få fart på det mesta.

Har en 544 -61 som stått sedan -89, den fick jag för mig att starta för några månader sedan.
Bränslepumpen och slangarna hade torkat ihop så jag körde med.... en spolarpump från en dunk :-D
Tände inte alls så jag duttade i lite startgas då hoppa den igång och gick.
Nu ska jag renovera bränslesystemet när jag vet att motorn funkar.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1380394
GLIZ skrev: sön 17 maj 2020, 22:01 Kolla även membran och eventuell olja i förgasaren. Kan ställa till det om allt inte är som det ska.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har en PV444 från -53 och B4B membran och olja i förgasaren?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1380396
Cotag skrev:
GLIZ skrev: sön 17 maj 2020, 22:01 Kolla även membran och eventuell olja i förgasaren. Kan ställa till det om allt inte är som det ska.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Har en PV444 från -53 och B4B membran och olja i förgasaren?
Vet inte vilken förgasare du har men vissa har membran andra inte. Su t.ex har membran och olja oljan dämpar aktionen i kolven/trotteln som släpper in luft i en su-förgasare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1380398
Jag hade en pv544 på 80talet och i den förgasaren va det ett membran som hade spruckit. Viserligen modellen senare din men tänkte att det kan ha varit därför den inte ville starta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1380438
PV har aldrig haft membran. Det kom till - 67 års modeller, Duetten hade det men PV försvann 1966. - 65 års modell tillverkades till julen - 65,sedan byggdes maskinerna om för att tillverka 140
SU (sportmotorerna) har heller inte membram, endast Stromberg och senare Pierburg hade det. Men nu är i mitten på - 80-talet, lååångt efter B4, B16 och B18 motorer.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1380443
lennarte skrev:PV har aldrig haft membram. Det kom till - 67 års modeller, Duetten hade det men PV försvann 1966. - 65 års modell tillverkades till julen - 65,sedan byggdes maskinerna om för att tillverka 140
Då va det säkert inte originalförgasare. Den 544 jag hade var en 61:a

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1380464
GLIZ skrev:
lennarte skrev:PV har aldrig haft membram. Det kom till - 67 års modeller, Duetten hade det men PV försvann 1966. - 65 års modell tillverkades till julen - 65,sedan byggdes maskinerna om för att tillverka 140
Då va det säkert inte originalförgasare. Den 544 jag hade var en 61:a
Den 544 jag hade några år fram till - 91 hade sollucka med vev, overdrive låda, skivbromsar fram och en B20 motor på c:a 130 hk med dubbla Weber dubbelförgasare. Så alla varianter har nog funnits under åren. Det var fantasin som flödade innan avgasregler och helbilsgodkännande förstörde det roliga.
För att återgå till 1953 så hade PV-n en amerikansk Carterförgasare fram till - 53 och - 53 och frammåt en Zenith förgasare. Så just - 53 kan båda varianterna funnits. På den tiden var Volvo inte så noga med årsmodell, utan kallade dom med bokstäver. Första PV-n hette då A och kom 1947, och den tillverkades fram Till omkring 1950 innan B kom. Sedan började dom om på A igen när 544 kom omkring 1957.
Den PV jag hade hette F och var första året med B18 motorn, tillverkad i oktober - 61
#1380472
Följ bränsleslangen från förgasaren. Tillslut kommer du till bränslepumpen. Det är en mekanisk bränslepump med hävarm. Hävarmen går till ett membran. Tror du har felet där. Hittar du ingen ny bränslepump kanske du kan hitta en elektrisk. Kanske svårt med 6 volt men du kanske får fixa en omformare 6 till 12 volt och en elpump.

Lycka till. Kul med gamla bilar. Det är levande industrihistoria

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?