PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1379710
Hej! Jag har stått på ett litet hinder, har jobbat med att få igång en gammal PV444 -53 som stått i kallgarage i ca 25 år. Huvudsakligen vill jag bara få den till att starta i första hand. Oljenivån är bra & har inte ”kleggat” ihop sig, ska dock byta olja innan den körs nånstans.
Har kopplat bort bränsletanken då bensinen har stått lika länge som bilen. Istället har jag satt på en slang med tratt som jag häller bensin i direkt ner till förgasaren. Tändstiften ser bra ut, kablarna också, ingen oxidering på.
Har slipat lite lätt i fördelarlocket så det är rent och fint. Även imellan brytarspetsen som jag sen gjort rent och fångar upp spån med en magnetpenna. Har även smörjt upp gasvajern. Har köpt en nytt batteri också.

Trots detta vill den inte starta, den försöker men segar väldigt. Låter ganska trött. Den tänder inte till nån gång heller verkar det som då den bara står och segar. Påminner lite om när man försöket starta en bil igen efter soppatorsk. Men bensin får den ju.
Någon som har nåt förslag på hur man ska gå vidare?
#1379723
Finns det kompression?. När det stått så länge kan det så kallade lawnmover syndrome inträffa sök lite på det.
Kolla om du har komp om inte häll ner 1 tesked olja i varje cylle och kör runt på starten utan stift först.
Häll inte ner bensin i fuggen när du gör detta o håll bort stiften från tändstigthålen.
Jag håller med Perra ta en flaska med soppa och en slang på som du hänger upp kopplad till fuggen.
Det där är väl en 6 volts bil de brukar alltid låta sega på startmotorn.
Sen får du se om fuggen beckat ihop och behöver genomgång inte omöjligt alls.
#1379724
Pumpa in lite motorolja i cylindrarna och häll en "skvätt" bensin direkt i förgasaren och ha ett 12V batteri med startkablar till 6V batteriet och "dutta" med 12V precis under tiden startmotorn går. Inte före eller efter utan bara precis under tiden. Detta brukar skrämma igång vad som helst.
Vi brukade göra så på vintrarna (-60 och - 70-talet med (redan då) gamla entreprenad maskiner. Dom hade 12V så vi fick ha med oss 2 st 12V batterier så vi kunde "ge dom" 24V :-o :x :x när det var närmare - 20° hade vi med gasolbrännare så vi kunde värma oljetråget.
Har du inte gjort det så tappa ur den gamla olja och fyll på ny, öppna pluggen och låt det droppa över natten. Glöm inte att tömma och fylla på i oljefiltret också. Det sitter i motorrummet och tar tid att fylla. Gammal olja kan vara väldigt seeeg. Köp den billigaste du hittar, den håller ändå en kvalitet som är "skyhögt" högre än vad motorn "kräver
#1379726
Litet tillägg skadar inte med ett nytt oljefilter det kan bli rätt äckligt i det av gammal olja.
Var noga med att göra som Lennart säger om du kopplar på ett 12v batteri Annars kan man bränna upp startmotorn mm det har jag gjort en gång i tiden. Det blir väldigt bra fart i den. Kör inte starten mer än nått kort ögonblick i taget. Jag körde min för länge.
#1379729
Du behöver bränsle, gnista och kompression för att få igång motorn:
  • Bränsle. Har du ihoptorkade membran eller dylikt i förgasaren. Inte omöjligt efter 25 år.
  • Gnista. Brukar vara enkelt att kontrollera. Ta loss ett (eller flera) stift, håll det mot jord och prova starta. Då ska du se en gnista. Att du ser gnistan räcker inte alltid. I undantagsfall kan gnistan vara så pass svag att den inte räcker till för att tända bränsleblandningen när den är komprimerad. Vanligtvis räcker en synlig gnista.
  • Kompression. Förslaget med olja direkt in i cylindrarna är ett bra sätt att säkerställa att du har kompression.
Jag skulle byt till ny olja innan jag försökte starta den.

Det brukar vara lättare att få igång gamla bilar genom att bogsera dem, istället för att nöta på en trött startmotor.
#1379763
gubbstrutt skrev: tor 14 maj 2020, 10:30 Litet tillägg skadar inte med ett nytt oljefilter det kan bli rätt äckligt i det av gammal olja.
Jag skrev inte byte av en anledning, oljefiltret på denna motorgeneration är inte kopplade som moderna motorer. Det är kopplat parallellt (inte i serie) så det kommer inte att cirkulera någon olja alls genom filtret. Det är samma på ED motorerna och C motorerna i T-serien av bensin och fotogen traktorer. När filtret börjar bli smutsigt så stryps cirkulationen genom filtret mer och mer. På modernare motorer (B16) fins en övertrycks ventil, innan den öppnar tvingas all olja genom filtret. På tidigare motorer (typ min Opel Rekord -59) fans inget oljefilter. Däremot var oljeavtappningen i det närmaste dubbellt så stor som Volvos så man kundr med ett finger skrapa ur det som samlades längst ner i tråget. Denna motor härstammade från Chevrolets berömda raka sexa som i olika versionener tillverkades mellan 1929 och 2001. Dock med oljefilter dom sista 50 åren. Tror oljefilter kom 1960 på Opelmotorn, köpte en beg. 1700 cc motor (från en -61-a) till min Opel och där var modernt oljefilter på den.
#1379792
gubbstrutt skrev: tor 14 maj 2020, 10:16 Finns det kompression?. När det stått så länge kan det så kallade lawnmover syndrome inträffa sök lite på det.
Kolla om du har komp om inte häll ner 1 tesked olja i varje cylle och kör runt på starten utan stift först.
Häll inte ner bensin i fuggen när du gör detta o håll bort stiften från tändstigthålen.
Jag håller med Perra ta en flaska med soppa och en slang på som du hänger upp kopplad till fuggen.
Det där är väl en 6 volts bil de brukar alltid låta sega på startmotorn.
Sen får du se om fuggen beckat ihop och behöver genomgång inte omöjligt alls.
Tack för tipset! Det blev avsevärt bättre efter lite olja i cylindrarna & dragit på starten. Lyckades faktiskt få den att starta & den gick i några sekunder innan den dog igen & sen efter det har jag inte fått igång den igen.
#1379793
lennarte skrev: tor 14 maj 2020, 10:19 Pumpa in lite motorolja i cylindrarna och häll en "skvätt" bensin direkt i förgasaren och ha ett 12V batteri med startkablar till 6V batteriet och "dutta" med 12V precis under tiden startmotorn går. Inte före eller efter utan bara precis under tiden. Detta brukar skrämma igång vad som helst.
Vi brukade göra så på vintrarna (-60 och - 70-talet med (redan då) gamla entreprenad maskiner. Dom hade 12V så vi fick ha med oss 2 st 12V batterier så vi kunde "ge dom" 24V :-o :x :x när det var närmare - 20° hade vi med gasolbrännare så vi kunde värma oljetråget.
Har du inte gjort det så tappa ur den gamla olja och fyll på ny, öppna pluggen och låt det droppa över natten. Glöm inte att tömma och fylla på i oljefiltret också. Det sitter i motorrummet och tar tid att fylla. Gammal olja kan vara väldigt seeeg. Köp den billigaste du hittar, den håller ändå en kvalitet som är "skyhögt" högre än vad motorn "kräver
Ska prova det med batteriet men då får man vara två isåfall så det blir senare.

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]