- sön 10 maj 2020, 19:35
#1379058
Hej hej,
Vill inte alls rikta någon kritik mot någons produkter utan är bara nyfiken på hur sakerna fungerar.
Jag köpte en elkonverterad tempmätare till min amazon - 66 på tradera. Väl hemma och installerad i bilen så ligger visaren precis i början på det översta vita fältet när bilen är varmkörd ca 2 mil. 16 grader ute. På en demonterad mätare kan man se på mätartavlan att när motorn är på 80 grader så skall visaren stå rakt upp i mitten. Min nya elkonverterade mätare visar därför ca 95 - 100 grader enligt min uppfattning när motorn är varmkörd. Kändes lite oroväckande då jag först trodde att bilen gick för varm. Köpte därför en tempmätare på biltema med en slangadapter och monterade den på övre kylarslangen. Då får jag fram att när biltema mätaren visar 70 grader så ligger den elkonverterade mätaren i mitten på det översta gröna fältet. När biltema visaren visar 80 grader vilket är det högsta jag har kommit upp i så visar den elkonverterade ca 95 - 100 grader. Alltså en diff på ca 15 grader. Säljaren var vänlig och skickade mig en ny mätare och diffen minskade då till 10 grader. Eftersom mätarna fortfarande inte visar samma så kontaktade jag säljaren igen som menar att orginaltempmätaren med kapillärrör aldrig visar exakt temp och att det därför inte är konstigt att denna elkonverterade inte gör det heller. Är det rätt? I min mening fallerar hela tanken med en tempmätare om den inte visar rätt. Nu undrar jag hur det egentligen ligger till. Vad visar era mätare när motorn är varm? Vad pekar visaren på? Vad ska den peka på? Kan jag på något sätt ytterligare kontrollmäta motortempen för att se om båda mätarna stämmer eller vilken som visar fel?
Vill inte alls rikta någon kritik mot någons produkter utan är bara nyfiken på hur sakerna fungerar.
Jag köpte en elkonverterad tempmätare till min amazon - 66 på tradera. Väl hemma och installerad i bilen så ligger visaren precis i början på det översta vita fältet när bilen är varmkörd ca 2 mil. 16 grader ute. På en demonterad mätare kan man se på mätartavlan att när motorn är på 80 grader så skall visaren stå rakt upp i mitten. Min nya elkonverterade mätare visar därför ca 95 - 100 grader enligt min uppfattning när motorn är varmkörd. Kändes lite oroväckande då jag först trodde att bilen gick för varm. Köpte därför en tempmätare på biltema med en slangadapter och monterade den på övre kylarslangen. Då får jag fram att när biltema mätaren visar 70 grader så ligger den elkonverterade mätaren i mitten på det översta gröna fältet. När biltema visaren visar 80 grader vilket är det högsta jag har kommit upp i så visar den elkonverterade ca 95 - 100 grader. Alltså en diff på ca 15 grader. Säljaren var vänlig och skickade mig en ny mätare och diffen minskade då till 10 grader. Eftersom mätarna fortfarande inte visar samma så kontaktade jag säljaren igen som menar att orginaltempmätaren med kapillärrör aldrig visar exakt temp och att det därför inte är konstigt att denna elkonverterade inte gör det heller. Är det rätt? I min mening fallerar hela tanken med en tempmätare om den inte visar rätt. Nu undrar jag hur det egentligen ligger till. Vad visar era mätare när motorn är varm? Vad pekar visaren på? Vad ska den peka på? Kan jag på något sätt ytterligare kontrollmäta motortempen för att se om båda mätarna stämmer eller vilken som visar fel?