PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
#1379058
Hej hej,
Vill inte alls rikta någon kritik mot någons produkter utan är bara nyfiken på hur sakerna fungerar.
Jag köpte en elkonverterad tempmätare till min amazon - 66 på tradera. Väl hemma och installerad i bilen så ligger visaren precis i början på det översta vita fältet när bilen är varmkörd ca 2 mil. 16 grader ute. På en demonterad mätare kan man se på mätartavlan att när motorn är på 80 grader så skall visaren stå rakt upp i mitten. Min nya elkonverterade mätare visar därför ca 95 - 100 grader enligt min uppfattning när motorn är varmkörd. Kändes lite oroväckande då jag först trodde att bilen gick för varm. Köpte därför en tempmätare på biltema med en slangadapter och monterade den på övre kylarslangen. Då får jag fram att när biltema mätaren visar 70 grader så ligger den elkonverterade mätaren i mitten på det översta gröna fältet. När biltema visaren visar 80 grader vilket är det högsta jag har kommit upp i så visar den elkonverterade ca 95 - 100 grader. Alltså en diff på ca 15 grader. Säljaren var vänlig och skickade mig en ny mätare och diffen minskade då till 10 grader. Eftersom mätarna fortfarande inte visar samma så kontaktade jag säljaren igen som menar att orginaltempmätaren med kapillärrör aldrig visar exakt temp och att det därför inte är konstigt att denna elkonverterade inte gör det heller. Är det rätt? I min mening fallerar hela tanken med en tempmätare om den inte visar rätt. Nu undrar jag hur det egentligen ligger till. Vad visar era mätare när motorn är varm? Vad pekar visaren på? Vad ska den peka på? Kan jag på något sätt ytterligare kontrollmäta motortempen för att se om båda mätarna stämmer eller vilken som visar fel?
av Rådlös
#1379062
Har du en fabrikstillverkad ny mätare och givare, från t.ex BT eller något annat bilprylvaruhus? Eller har du ett modifierat Volvosystem från t.ex en 140? Givare och panelinstrument.
Dom i tidiga 140 mätte inte med 12 volt utan först med 5 volt och senare med 10 volt. Det fortsatte i 240. Detta innebär att man måste ha en spänningsstabilisator som ger ut 5 eller 10 volt, det som eventuellt är aktuellt i det fallet.
Har du ett trycksatt kylsystem med expansionskärl? Det höjer kylarvätskans kokpunkt till 112° C och sedan har du glykol i vattnet. Det höjer ytterligare till 123° C, vill jag minnas (?) Vi utgår ifrån att du har 50/50 glykol och vatten.
Har du kontrollmätt temperaturen på motorblocket? T.ex nära termostaten, men inte efter termostaten.
Det gör man enkelt med en IR-termometer. Om du gör flera mätningar, så kom ihåg att mäta på samma ställe. Annars får man garanterat olika värden.
av Calle66amazon
#1379070
Jag har köpt en modifierad original amazonmätare. Original kapillär, nu elektrisk. Förutsätter att volten är rätt. Jag har inget expansionskärl. Locket är på kylaren. Jag har mätt på Blocket med ir nu. Biltema mätaren visar vid tillfället 70 grader, ir visar vid samma tidpunkt 78, 3 grader (mellan tändstiften på toppen) och den elkonverterade original mätaren visar 90-95 grader.
av Rådlös
#1379092
Detta låter lite konstigt. Original Amazon är som du kallar det en kapillärmätare. Den kan, som jag ser det, inte drivas med någon el. Inte ens i panelinstrumentet. Där är det eter i kapillärröret som trycker på visarnålen i instrumentet. När det blir varmare trycker etern mera.
Det elektroniska i t.ex 140 fungerar så att i panelen sitter en spänningsstabilisator. Den ger en stabil spänning på 10 volt (5 volt på dom tidiga). Spänningen matas till ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Ett NTC-motstånd. Det sitter fyndigt nog på samma ställe som där kapillärmätargivaren satt. När då temperaturen ändrar sig, så släpper motståndet igenom olika mycket ström (Ampere). I panelinstrumentet sitter alltså en amperemeter som visar hur mycket ström det går till jord, till motorblocket. På panelinstrumentet har man ritat om mätarskalan till grader Celsius, men det är alltså Ampere den mäter. Spänningen, volten är hela tiden 10 volt. Även tankmätaren drivs av denna spänningsstabilisator med 10 volt. Men flottören påverkar ett vridmotstånd så att det släpper igenom olika mycket ström (Ampere) beroende på hur mycket bränsle det är i tanken. Men samma där, 10 volt hela tiden.

I och för sig så har jag kollat upp lite detaljer. Enligt mina tankegångar bör man kunna ersätta kapillärgivaren med en elektronisk givare. (Sitter i alla bilar från och med 140 och framåt) Men sedan måste man ha dels spänningsstabilisatorn, finns på t.ex ELFA om inte Volvo har. Kostar inte så mycket. En liten IC-krets. Och sedan måste man ha panelinstrumentet från en 140 eller tidiga 240. Dom tidiga 140 drevs med 5 volt och där är själva mätaren något större, så det kan vara svårt att få plats. Senare 140 eller 240 är att föredra som donator. Dom drivs som sagt med 10 volt. Och finns stabilisatorn kvar så är den ju värdefull i sammanhanget. Mätaren är något mindre. Den står dessutom på högkant i panelen så man får försöka måla om den lite på nollstrecket och maxstrecket. I Amazon sitter den vågrät. Men den bör passa rent mekaniskt.
Detta är så som jag ser det. Din utrustning kanske ser annorlunda ut och även till funktionen? Men så som jag har beskrivit det skulle jag göra om jag var i den situationen.

Någon kanske undrar, varför är det 10 volt? Stabilisatorn ser till att det alltid är 10 volt. Även om det bara är 9 volt i batteriet, tillfälligt får man hoppas. Det kommer ut 10 volt ändå. Men ett bilbatteri kan ju ha uppåt 14,5 volt på batteripolerna när det laddas. Eftersom mätaren mäter enligt Ohms lag I = U/R. Där I är Ampere, U är volt och R är motstånd, så ser vi att det skulle visa fel i både motortempen och tankmätaren om inte spänningen U är konstant 10 volt. Den får inte ändra sig. Det får däremot R göra och gör det också. Det ger Amperemätaren besked om.
av Rådlös
#1379106
BildJa, så långt ser det riktigt ut. Finns det inkopplingsanvisningar och nämns det något om en spänningsstabilisator? Den kan i och för sig sitta innanför den vita plasten i mätarhuset.
Så här kan den se ut:
IMG_3742.jpg
Add description
IMG_3742.jpg (75.27 KiB) Visad 3921 gånger
Alltså en IC-krets med tre ben.
av Calle66amazon
#1379108
Ja det var med anvisningar till inkopplingen. Plus, minus och signalkabel till givaren bara. Det var det enda. Har inte öppnat mätare med tanke på ev garantier osv. Han har tydligen sålt ett 40-tal sådana här mätare och jag är visst den enda som har ifrågasatt missvisningen av temperaturen.
av Amarace
#1379110
Rådlös, det har inget med en mätare till 140 att göra, detta ser ut att vara byggt på en modern universalmätare.
Och sådana är inget under av exakthet. Men det är inte original heller. Har haft många Amazoner, ingen har visat likadant även fast temp på motorn varit ungefär samma. Oftast brukar dom ligga uppe mot det vita i drifttemp.
140 är likadant, dom har variation också.
(Som parantes, originalmätare till 140/240 har bara två anslutningar, plus samt från givaren)

Sen spelar det ju ingen roll om mätaren inte visar "rätt", buvudsaken du vet. Ar normalläget är så att du ser om det ökar när risk för kokning föreligger.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]