PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1376933
Ska byta handbromsbackarna på min 140, hur gör och man bör tänka på?
Har inga nya fjädrar monteringssats funkar det med de gammal eller kommer det bli paj?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1376943
Har dom suttit i 40 år så lär du nog få byta dem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1376965
Monteringssaatsen kostar inte många kronor. Vet inte om blecken som hållet in backarna är med i satsen, dom kan vara helt slut efter så många år. Tänk på att släppa justeringen vid spaken först så backarna ligger mot stoppklossen när du monterar ihop det. Och sätt även fjädrarna på baksidan backarna. Särskilt om blecken är dåliga och och du inte vill byta dom (ett jädrans jobb) Justera ut backarna och snurra på hjulen, sist justerar du vid spaken så den går att dra lagom högt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1377043
Det verkar skilja mellan -69 och -70 på blecken men här finns båda. Kolla på Motoroldies.se
Se till att excentern där vajern är fäst funkar, smörj ordentligt med kopparfett. Jag brukar värma upp niten och pensla på ordentlig och låta det "smälta in". Samma på "gaffeln" på utsidan och sedan pensla på mer när det svalnat. När jag själv körde 140 (mellan 2002 och 2008) så justerade och smorde upp det varje år. Så hade jag servat den sedan 1982 (farsan köpte den så) sedan hade äldsta dottern den några år (1995 - 1999). Sen var sedan avställd för stooor service mellan 1999 och 2002 (bytte motor, växellåda, samtliga bärarmar i framvagnen m.m den hade då gått 38500 mil) Den såldes 2008 när jag fick överta svågerns lyxutrustade 745 GLT 16V - 88B som jag kört sedan dess :-D :-D

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]