PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
#1376083
Volvoduett67 skrev:Men även om kompressionen är dålig så borde det väll vara gnista på alla cylindrar?
Trodde du hade gnista på alla stift? Har du inte gnista på dom cylindrar som inte går så är ju det felet.

Du bör även svara på frågor som ställs i de olika kommentarerna för att vi lättare skall kunna hjälpa till.
#1376123
Sry har nyss skapat kontot och försöker lära mig om hur det funkar, Traktorn började bli såhär förra året efter sommaren, jag körde lite på sommaren men sen blev det att den stod still i 4 månader och efter det har den bara bettet sig såhär, däremot har det varit värre när luften ute varit fuktig, även om man drog igång den och det några dar senare var fuktigt så gick han inte igång. Men nu när det är torr luft verkar det som han går igång men går ju bara på 3 cylindrar som mest. Ingen gnista alls på tvåan. Sedan för ungefär en vecka sen svajade det på fyran. Och vi har liksom kollat tändkablar, bytt fördelarlock, rotor, kondensator, brytarspetsarna mm. Men varför är det då dött på tvåan?
Är dock tacksam för alla som skriver och försöker hjälpa till, men är inte så kunnig så svårt att förklara
av qsecofr
#1376255
Som tidigare kommentar så är det nog något fel med fördelaren och dess nockar eller lagringen. Dra runt motorn för hand med fördelarlock och rotor borta. Kolla så att brytarspetsarna öppnar lika mycket på de fyra nockarna.

Och som tidigare kommentar känn efter glapp.
Är det glapp i axeln så försök få tag i en annan fördelare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376408
Det finns ett bra instrument att kolla detta med. När jag jobbade som bilmek (slutade 1985 med förstörda handleder och "vita"fingrar) använde vi en kamvinkelmätare. Den mäter vinklen mellan brytarnas stängning och öppning. Den vikeln ska vara mellan 59 och 65° på B18/20 motorn och är fördelaren glapp och sliten är det omöjligt att ställa in detta värde. En kamvinkelmätare fanns i varje garage fram tillbörjan på -90-talet då brytarlöst blev vanligare än brytare. En sådan mätare är ett universal instrument för en bilentusiast och brukar kunna mäta V, r, Ω och ibland A (volt, varvtal, Ohm och ampere). Och då kamvinklen (dwell). T.ex denna
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024258
Den går ävem att mäta μF (kondensatorn), det kan inte jag med min. Men den jag har (inköpt c:a 1980) är suverän på att mäta laddningen från generatorn. Kamvinkel har jag inte mätt sedan jag sålde min förra bil 2008 (en Volvo 144 -72, ombyggd till etanoldrift)
#1376495
Så! Då har vi känt efter glapp med mera, men det var inte felet. Utan felet var tydligen tändstiftet på den andra cylindern. Hade tydligen blivit kortslutning på något vis, så vi bytte det och han går som en klocka! Jag vill dock tacka alla som varit med och försökt hjälpa till. Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376524
Envishet hjälper i längden.
Tändstift som blivit sura och sotiga är ibland omöjliga att "få igång" igen. Så nästa gång byter du tändstiften först, om dom ser svarta och/eller blöta ut innan du gör något annat. Kör försiktigt :-) :-)

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]