PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1373596
Håller på och hjälper en bekant och "slå igång" en 68 Amazon Favorit.. B18
Får inte fram nån soppa trots tryckluft, mao verkar tvärstopp i röret.
Har ni något tips... lär väll få riva ner och byta rör :-}
- Vart får man tag i rör.. ?
- Vilka kopplingar behövs
- Annat att tänka på ?

Tackar på förhand.
MK Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
#1373632
Här du lossnat röret från tanken? Annars vet du inte om det är i tanken eller i röret det felar. Har den stått länge med kondens i tanken kan det vara ganska rostigt där.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1373672
kördes för drygt ett 1 år sedan... gick OK då.
Men jag ska lossa röret vid tanken och kolla.
Återkommer...

//MK
Användarvisningsbild
av Irokee
#1374457
Så återkommer jag....
Lossade nippeln och vred givetvis sönder röret.....
Hur som så lyckades jag rädda en bit av röret, konade om och skruvade dit hela härligheten, satte på en slang och söööööög. Inte f-n kom de någon soppa.... bara luft.
Lossade bränslemätaren, som givetvis var full av gravrost, mätte med en sticka till 6-7 cm bränsle i tanken. Tycker att det borde räcka... ?
Frågan är, sitter det en "pick-up" i tanken ?
Hur långt ner går den ?
Bilen står i en liten lutning med "röva" uppåt...
Dax att byta tank ?

Ha de..

//Micke K Ekerö
Användarvisningsbild
av Irokee
#1374752
Är det någon som har en susning hur långt ner "pick-upen/röret" går ner i tanken.. ?
Går röret att justera.. ?
Räcker 6-7 cm bensin i tanken.. ?
av Rådlös
#1374795
Jag har ingen susning om det, men om du har en rörstump kvar i armaturen så trär du på en bränsleslang där och fixerar den med slangklämmor. Den behöver inte vara så lång, mindre än ½ meter. I andra ändan på slangen sätter du fast en sugsil som du har köpt i antingen en fritidsbåtaffär eller någon affär som säljer motoriserade trädgårdsmaskiner. Och glöm inte slangklämma där också. Finns det sugsil med backventil så är det naturligtvis en fördel. En bränsleslang är förhållandevis stel så den kommer knappast att hoppa runt där i tanken. Den kommer säkert att hålla sig på botten större delen av tiden. Om du kan, så vänder du den bort från den sidan där mätarflottören sitter vid monteringen. Då riskera du inte att slangen fastnar på flottörarmen.

Ett exempel på sugsil: https://www.germ.se/sugsilar/1909-sugsi ... pylen.html
Det finns säkert flera andra som är liknande. Google är din vän.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1376610
Morrn alla,
Tänkte jag bara skulle avsluta denna tråd...
Kollade "pick-upen" och inne i tanken var det ett rör som mycket riktigt gick nedåt i tanken. Så vi pyttsade i ytterligare 10 liter bensin blåste i tanken och fick fram bensin till pumpen......
Fasiken tänkte jag, var det så enkelt som "soppa-torsk"...
Mycket riktigt så startade den, puttrade så fint på tomgång i 5-10 minuter. Ägaren tog en testrunda och kom väll 500 meter, sedan dog den.
Samma fel igen, blåste i tanken och tvärstopp..
Så det är helt klart "skit i tanken".
- På programmet står nu byte/rengöring av tanken.
- Byte av rör mellan tank-motor, såg inte bra ut.

Klart slut.
//MK

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]