PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#1370770
Hej.
Nu är det ju strax dags att börja åka med 164:an igen.
En dum fråga, har glömt, (får väl skylla på åldern...) :
Om jag fyller upp förgasarna, 2 st Stromberg, absolut fullt med olja,
så minskar väl CO-halten lite?
Omvänt, om jag har lite olja i förgasarna, får väl motorn lite mer bensin?
Det hade ju i så fall varit bra i samband med första starten för säsongen,
då jag fortfarande har mekanisk pump och det är ju inte idealiskt första gången,
då jag får nöta på starten en liten stund.
Sedan resten av säsongerna startar den snabbt både kall och varm!
Mvh/Håkan
av LarsBd
#1370774
Oljan fungerar som stötdämpare för trotteln och påverkar inte bränsleblandningen annat än vid hastiga gaspådrag. Det som händer vid överfyllning av olja är att oljan trycks ur i motorutrymmet och kanske där ger ett rostskydd med det är nog den enda effekten som kan märkas.
av 164forever
#1370837
Hej igen.
Nej, jag använder "OK Förgasarolja", som jag köpte på mig några stycken när jag arbetade på OK.
Jag vet ju att man kan använda automatlådeolja också, som är MYCKET billigare,
men så länge jag har förgasarolja kvar så använder jag den, så klart!
Mvh/Håkan
av Amarace
#1370843
Om du har fullt med olja så lyfter inte kolven och du får en accelerationspumpseffekt, när du gasar drar den mer bränsle än om kolven fick lyfta normalt.
Vid kallstart är det så lite vakum att det har mindre effekt.
av 164forever
#1376362
Hej igen.
Nu har jag besiktat 164:an o fick "bara" 2,6 på CO:on!
Så ni på forumet hade ju, såklart, rätt !
Då jag förr om åren hade fyllt upp förgasarna med olja o haft svårt att få den under gränsen 4,5.
Hursomhelst, nu är 164:an besiktad i ytterligare 2 år med helt "blankt" papper!
Fick t o m beröm av besiktningskillen för bilen...
2 st ordinarie besiktningar kvar.
Sen kommer jag nog att ta en Veteranbilskontroll istället vartannat år.
Bara för att vara säker på att bromsar, fram- och bakvagn är i bra skick!
Mvh/Håkan
av Rådlös
#1376390
Vad kostar en Veteranbilskontroll?
Inte för att jag har någon veteranbil, men det kunde vara intressant att veta.

En tidigare uppgift från tråden: Förgasarolja är väl ATF, trodde jag? Dom tar nog bara extra betalt för att dels sitta och fylla upp i småflaskor och för att det är en "nödvändighet" på vissa förgasarbilar där dom vet att det är viktigt? Så gissar jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376406
164forever skrev:Fick t o m beröm av besiktningskillen för bilen...
2 st ordinarie besiktningar kvar
Undrar om min 745-a blir såpass gammal så jag behöver fundera på det. Eller att jag blir så gammal. När 740-in blir veteranbil och besiktnings fri är jag 87 år gammal..... :-o Jag skulle kanske behållt min förra bil, farsans gamla 144 -72. Då hade det varit sista gången om 2 år. :-) :-) Den står avställd i Knäred, inte körd sedan jag besiktigade och sålde den, den med blankt papper 2008. Vet ej i vilket skick den är
av 164forever
#1376420
Hej igen.
Veteranbilskontrollen kostar 349 kr, enligt Bilprovningens prislista.
Sen har några av dom andra besiktningsföretagen också liknande tjänster.
Mvh/Håkan
av Amarace
#1376427
Då du har förgasare har du ju äldre än 74, så du har bara en ordinarie besiktning kvar om det är en 73:a (72:a så är det ingen fler nu)

Rådlös, Atf är ju bara ett samlingsnamn, motorolja är också ett samlingsnamn, finns ju olika kvaliteer och klasser av ATF-olja.
Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]