PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#1376650
Hej igen.
Jag hade nog fel, igen?
Det är väl bara 1 st ordinarie besiktning kvar, år 2022.
Den skulle i normalfallet gälla till 2024, då har ju 164:an passerat 50 år, det är en 73:a.
Snyggaste årsmodellen!
Lennart, du har väl en 745 GLT 16 v. Den måste ju vara veteran nu = över 30 år?
Därmed bara besiktning vartannat år.
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1376671
164forever skrev:Lennart, du har väl en 745 GLT 16 v. Den måste ju vara veteran nu = över 30 år?
Därmed bara besiktning vartannat år.
Mvh/Håkan
Skattebefriad och besiktning vart annat år, ja. Veteran, nej. Enligt svenska regler räknas den som veteran efter 50 år. Dock kan man få den klassad som veteran tidigare om en del krav är uppfyllda. T.ex om bilen är i gott originalskick och är besiktigad och godkänd av besiktningsmän från MHRF och du är medlem i en klubb ansluten dit. Då kan man även få billigare försäkring och även del regler om hur man fär använda bilen. Så var det när jag var med i Hallands Fordonsvetraner. Jag var med där tills jag sålde min Opel Rekord -59-a, vet ej riktigt hur reglerna är numera. Men en 32 år gammal bil i halvrisigt skick är ingen veteranbil i alla fall, även om många tror det och kallar sina gamla 240 och 740 för det.
PS
Snyggaste 164- var 1972 åsr modell med dom små släta kofångarna och den mörkgröna färgen som var ny det året. Gärna då med insprutningsmotorn, h-e vad dom gick.... :x
av 164forever
#1376700
Hej igen.
Enligt ett antal webbsidor, bl a "http://veteranbilsforsakring.se" och Skatteverket och Wikipedia,
är en bil som är 30 år eller äldre VETERANBIL !
Jag har då också klassat min 164:a, -73 årsmodell, som veteranbil sedan 2003.
Då blev den ju både skattebefriad och besiktning bara vartannat år.
Dessutom befriad från kravet på vinterdäck, vilket ju jag aldrig behöver bry mig om,
då jag aldrig kört bilen ens på lite snö under alla år jag ägt den, alltså sedan 1991!
Skulle jag dock ha någon veteranbil, exempelvis nån 240 eller 740,
som jag vinterkörde, skulle jag ju givetvis använda vinterdäck och då helst dubbdäck.
Eventuellt dubbfria om det var en lite senare årsmodell med ABS-bromsar!
Mvh/Håkan
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]