PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1370126
Nja jag är tveksam till det. Den enda jag sett var min polares 145a men det var hempul vi gjorde.Satte en taklucka med vevmekanism från ett annat Volvo tak.
Var det värt allt jobb svar nej. Men jag kan ha fel vad gäller original tillverkade bilar även fast det är sällan :laugh:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1370129
Jag hade taklucka på min PV..... Har för mig jag servat en 145 GL (insprutnings motorn) någon gång på - 80 -talet med taklucka. Men dom är nog inte vanliga.
PS
PV-n tog jag ett tak från en VW 1300. Sågade ut en 4-kant där jag fick med det mesta och sågade ut motsvarande på PV-n. Det var inte så förskräckligt mycket jobb. Hade även sollucka på min Mazda B1800 pickup. Den tog jag en begagnad från en 145-a...... :-o En sådan där "eftermarknads" som man öppnade i bakkant. Funkade kanon. Sådan hade "alla" på den tiden :-D :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1370136
Skyport tror jag de hette hade en sån i en Amazon. jag köpte luckan i en katalog som hette comfort racing var en grön Amazon på den.. :-)
Sågar man upp ett Pv eller Amazon tak i dag är det helgerån men förr var det ju inget med det.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 007Bond
#1370142
Skall man tro på hur man skall avkoda Volvos chassi nummer (VIN) så blir svaret " troligen inte"

Femte siffran anger utförande/ taklucka :
1 = SVP/HT (Skåpvagn plåtsida/ Höjt tak)
2 = Fav (Favorit/ Basutförande)
3 = Std UTL/NT (Standardkaross utan taklucka/normalt tak)
4 = TBD
5 = Std MTL (Standardkaross med taklucka)
6 = HV/HT (Herrgårdsvagn/Höjt tak)
7 = SVG/HT (Skåpvagn glasad sida/Höjt tak)
8 = GL utan taklucka
9 = GL med taklucka

Någon 145 GL fanns inte ( dock 145 med B20E motorn men endast som DL) (Källa; https://www.ointres.se/volvo_140.htm )
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1370161
Jag har taklucka på min. Det finns notering om att bilen har taklucka i registreringsbeviset men typkoden säger att den inte ska ha så att den är eftermonterad är helt klart. Jag blev därför nyfiken på om någon 145 levererades från fabrik med lucka.

Har många minnen av 140-serien från min ungdom men är osäker på det där med soltak och 145.

Hälsningar
Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1370167
Henry_Fågeljazz skrev: tis 17 mar 2020, 19:30 Jag har taklucka på min. Det finns notering om att bilen har taklucka i registreringsbeviset men typkoden säger att den inte ska ha så att den är eftermonterad är helt klart. Jag blev därför nyfiken på om någon 145 levererades från fabrik med lucka.

Har många minnen av 140-serien från min ungdom men är osäker på det där med soltak och 145

Hälsningar
Henry
Är det vevlucka eller skyport du har?
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]