Moderator: Moderatorer
Amarace skrev:den nedre är en Marchal Ampilux som såldes på eftermarknadMonterade en del sådana på den tiden. Detta var den första generationen halogen med både hel och halvljus i samma insats (alltså före H4). Fanns även som komplett extraljus. Volvo hade före Amplilux halogen halvljus i huvudstrålkastarna och helljus i extraljus monterade på stötfångaren som tillbehör. Det var en oerhörd skillnad mot "vanliga" hel och halvljus. Amplilux var bättre i ljusbild och ljuslängd än H4 också och de kunde användas även till 6V bilar (H4 fanns endast i 12V) men ganska mycket dyrare och erattes helt av H4 under -70-talet. Vet ej när H4 insatser kom till bilar. 1967 bytte stora delat av svensk bilpark ljusinsatser, men jag har inget minne av att det monterades någon H4 insats då utan det var "vanliga" ljusinsatser. Äldre bilar som hade symmetriska ljusinsatser undantogs från kravet att byta men alla bilar med asymmetrisk ljus för vänstertrafik var tvingade att byta
Mikeus skrev:Vad har den övre passat till?Amerikanska, Engelska, Japanska och Australiensiska (licenstillverkade engelska) bilar hade samma fäste som Volvo (plus några till) medan övriga Europa med Tyskland främst hade den övre. Hur det var i övriga världen vet jag inte. Detta stämmer inte idag, då dom allra flesta har en variant på den övre (även min gamla 740)
Skickat från min SM-G950F via Tapata
Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]