PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mikeus
#1368890
Vilken volvo modell är dom till?
20200216_121729.jpg
20200216_121729.jpg (59.78 KiB) Visad 3654 gånger
20200216_122858.jpg
20200216_122858.jpg (42.27 KiB) Visad 3654 gånger
20200216_122904.jpg
20200216_122904.jpg (65.07 KiB) Visad 3654 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Mikeus
#1368894
Ovanliga strålkastareinsatser som bl.a satt i Amazon POLIS och VW typ1 POLIS,Porsche POLIS och rallybilar veteran.
Mycket speciell uppbyggnad med två reflektorer vilket ger väldigt bra ljus.
H1&H3 lampor.

Dyra

av Amarace
#1369147
Det är ju två olika insatser, den övre passar ingen Volvo, den nedre är en Marchal Ampilux som såldes på eftermarknad och satt på en del lok m.m. Samt på senare Amazon samt 140 Polisbilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1369175
Amarace skrev:den nedre är en Marchal Ampilux som såldes på eftermarknad
Monterade en del sådana på den tiden. Detta var den första generationen halogen med både hel och halvljus i samma insats (alltså före H4). Fanns även som komplett extraljus. Volvo hade före Amplilux halogen halvljus i huvudstrålkastarna och helljus i extraljus monterade på stötfångaren som tillbehör. Det var en oerhörd skillnad mot "vanliga" hel och halvljus. Amplilux var bättre i ljusbild och ljuslängd än H4 också och de kunde användas även till 6V bilar (H4 fanns endast i 12V) men ganska mycket dyrare och erattes helt av H4 under -70-talet. Vet ej när H4 insatser kom till bilar. 1967 bytte stora delat av svensk bilpark ljusinsatser, men jag har inget minne av att det monterades någon H4 insats då utan det var "vanliga" ljusinsatser. Äldre bilar som hade symmetriska ljusinsatser undantogs från kravet att byta men alla bilar med asymmetrisk ljus för vänstertrafik var tvingade att byta
PS
Det fanns även både 12V och 6V H4 med "vanlig" sockel, men dessa var inte godkända att använda så jag var tvungen att byta glädlampor till varje besiktning...... Det syntes nämligen direkt att det var H4 lampor, riktigt bra ljus även i bilar med 6V (med reläer monterade)
av Amarace
#1369233
Lennart, H4 kom inte förrän 1970, i vanliga bilar 71-72, i Volvo blev det inte standard förrän 1973.
Marchal Ampilux är riktigt bra ljus :) Har en insats, men skulle ha hagt en till.
260 hade ju också en sån variant av ljus med två separata H1 för hel och halv i samma insats 75-78
Användarvisningsbild
av lennarte
#1369252
Mikeus skrev:Vad har den övre passat till?
Skickat från min SM-G950F via Tapata
Amerikanska, Engelska, Japanska och Australiensiska (licenstillverkade engelska) bilar hade samma fäste som Volvo (plus några till) medan övriga Europa med Tyskland främst hade den övre. Hur det var i övriga världen vet jag inte. Detta stämmer inte idag, då dom allra flesta har en variant på den övre (även min gamla 740)
av Mikeus
#1369255
Tror att det här passar tillsammans... Finns Några av varje som ska sättas ut på tradera.
20200216_124727.jpg
20200216_124727.jpg (68.57 KiB) Visad 3532 gånger
20200216_123904.jpg
20200216_123904.jpg (131.42 KiB) Visad 3532 gånger
20200216_121729.jpg
20200216_121729.jpg (59.78 KiB) Visad 3532 gånger
20200216_121849.jpg
20200216_121849.jpg (89.08 KiB) Visad 3532 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]