PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
#1363826
Hej på er!

Jag har en Amazon från 1966. Jag har en liten fråga om vevhusventilationen. Har sett att de finns de med slaganslutning på oljepåfyllningslocket och de utan. Min är utan nu. Jag har dock ett lock liggandes med slanganslutning som jag inte vet om jag borde använda och om det är original eller inte? På insuget finns två eller om det är tre pluggar som inte används. Har sett på bilder att någon kan användas till bromsservo om man har det osv. Kan någon hjälpa mig att reda ut hur det skall vara på min bil så vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1363924
Du har en vevhusventilation (oljefälla) som sitter på vänster sida på blocket och som mynnar ut med ett rör ner under motorn. Den fungerar så att det blir ett undertryck i röret av fartvinden så det sugs in frisk luft i oljepåfyllningslocket du har (utan slangansutning). Under förutsättning att motorn är i original utförande. Från -67 (eller möjligen inte förren -69 med B20 motorn) är det "nya" systemet med slang i locket. Då sitter där även en Stromberg horisontal förgasare med ett helt annat luftfilter och en annan utformning av oljefällan på motorn. -67 - -68 med B18 motor kan haft ett "mellanting"
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]