PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1351082
Aman ska få en fräschare rova till våren..
Renoverar upp en B20 (6 bult) årsm 70.
Blir dubbla SU och K-kam.
2 tum ev extraktor..
Frågan är vad som skall göras åt toppen (förutom att kunna köra den på oblyad).
Ventiler ?
Planing ?

Frågan har säkert varit upp "tusen gånger", men det känns bra med en ny tråd...

/M Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351595
Irokee skrev:Blir dubbla SU och K-kam. 2 tum ev extraktor..
Verkar inte vara så många som äe intresserade av detta ämne....
Jag har skritvit innan om min PV -62, så jag beskriver bara kort hur jag gjorde. Borrad B18 med nya B20 kolvar, topplock från en -74 B20A planades 5,5 mm, D-kam (skulle ge bättre bottendrag än K), fördelare från en B18B, förgasare från en B20B (dubbla SU) sattes på först men byttes efter någon månad till 2 st dubbla Weber DCOE 38 mm från en Alfa Romeo GTV. Det blev en oerhörd skillnad.... Avgassystem var standard grenrör (B20B) och ett "modifierat" Simons sportsystem från en Amazon
Denna bil var som "ett skollat troll" på vägen och jag körde drygt 8000 mil med denna motor på "vanlig" bensin (körde mellan -85 och -91) sedan såldes den (ångrat många gånger). Kördes utan dom bränsletillsatser som fanns då, detta var precis i skarven när blyad bensin fasades ut och biiar med katalysator började bli vanliga. Denna PV utrustad med kraftigare bromsar (skivbroms fram) och overdrive växellåda och kördes med en bränsleförbrukning på ner till 0,7 l/mil och en toppfart på omkring 200 mk/tim. Den registreringsbesiktigades utan anmärkning med kommentaren "det har du gjort bra"
Användarvisningsbild
av P210
#1351602
Verkar bara vara vi som växte upp med dessa motorer som tycker detta fortfarande är roligt, vill man ha effekt och åka fort finns det bätttre motorer att ge sig på!

Skadar inte med en lätt översyn av topplocket heller, anpassa kompressionen efter effekt och kam, finns alltid lite att hämta på att optimera kanalerna för bättre flöde och anpassa förbränningsrum för lite mer effekt.

Min duettrod har en B20 som är borrad till 2,1 liter, har för mig att 2,2 är gränsen för vad blocken klarar, men då var man tvungen att köpa dyra överdimensionskolvar. Jag nöjde mig med 2,1 (92,1 mm) och tog kolvar/stakar/8-bultad vev från en B21E för kolvar med plan kolvtopp.
Toppen har 35/44 ventiler, lätt portad å planad, lite masserade förbränningsrum. Till detta en vassare kam (minns inte vilken, KG10?) och ett extraktorgrenrör.
Motorn bromsades i bänk till ca 140hk med ett par lånade 40mm Dellorto.
Är nog inte i närheten av den effekten nu då jag kör den med tre Zenith amazonförgasare på eget insug för utseendet skull!
B20.jpg
B20.jpg (51.55 KiB) Visad 5662 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351637
Det är länge sedan jag höll på med detta, sista stötstångsmotorn var farsans gamla 144 -72 som såldes 2008 när jag fick min 745-a. Det var ett stort steg då från 82 hk förgasarmotor till 159 hk insprutning och DOHC med 4-ventil teknik. Jobbade som bil.mek förut så det fanns lite "bakgrundskunnande" även om det var äldre typer av insprutning. Mest K-Jetronic (Volvo 1/2/700, Saab, Mercedes), men även D-Jetronic (VW, Saab, Volvo 100) och L-Jetronic (Mercedes, Opel, VW, Volvo 300)
När jag började som bilmek var det fortfarande dom som lämnade i bilar för renovering av motorer utan att det var något fel på dom. Efter 10-15000 mil skulle det bytas ringar och lager och sota och slipas ventilen. Och det var inte ovanligt att man fick byta en kolv då och då. Det sotade igen i kolvringsspåren så det blev överhettat och kolvringarna gick sönder och hamnade ovanpå kolven i småbitar . Med ett underligt "knackade" som följd, om dom inte följde med avgaserna ut förstås. Det hände det också...
3 st Zenit förgasare fanns i början på -70-talet på B30 motorerna i Marin utförande AQ/BB 170. "Vi" hade en sådan båt (Storebror med dubbla BB170) som "representatons båt" när jag gjorde lumpen i flottan. Den användes mest när kronprins Karl Gustaf var på Marstrand och Smögen och festade på somrarna (innan Silvia).....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351640
P210 skrev:Min duettrod har en B20 som är borrad till 2,1 liter, har för mig att 2,2 är gränsen för vad blocken klarar, men då var man tvungen att köpa dyra överdimensionskolvar.
Har för mig att man kunde använda kolvar från Opel 1900 för att få 2,2l i en B20 motor. Sedan fanns det dom som "strokade" motorerna också, det var kanske där dom använde Opel kolvarna.
Är det luftfilter från Saab Sport du har??? Dom hade något sådant på -60-talet (3-cyl. 2-T, omkring 60 hk)
Användarvisningsbild
av P210
#1351657
Var inte så mycket snack om strokade Penta- eller sk. marinvevar när det gällde B20, men betydligt vanligare när man trimmade B21/B23, där gav ju en marinvev lätt 2,5liter.
Har på senare tid sett att det finns/fanns en Pentavev till B20 som har 86mm slag (original 80mm)
Man borde väl få strax under 2,3liter med en B20 borrad till 92mm och med marinvev.
Även sett att det nu saluförs ett B20 Stroker kit, Borr 92mm stroke 85mm
Har också hört om Opelkolvar, de måste ju vara 5-6mm lägre med lika mycket strokad vev och så mycket gods finns ju inte att plana bort på en originalkolv

Trattarna är snarlika de SAAB använde men är "hotrod"prylar från eftermarknaden.
av rd350
#1351707
Sambons Amazon går med B20, d-kam och weber 36/36, två tums Simonz. Funkar mycket fint. När jag var i ligiståldern (18-20), hade jag Amazon, B-20, lätt pland topp, k-kam, 36/36. Toppade mätaren ut med fyväxlad låda, varvade tills originalpumpen inte orkade fylla förgasaren.... Med elektrisk pump och överväxel som aldrig blev monterat så hade den gått kalas! Gick väldans billigt gjorde den också. Provade för ett tag sen en kundbil med nybyggd b20, bänkad 187hk på driven, drog ända från botten, hade weber 48or eller om det var 50. Motorljudet slår allt annat när en sån motor får dra fullt upp för en bra bcke!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351748
rd350 skrev:Motorljudet slår allt annat när en sån motor får dra fullt upp för en bra bcke!
Joo, dubbla dubbelförgasare med trattar (eller "bara" utan luftfilter) har ett "mäktigt" (för oss motortokar) underbart ljud. Även om jag inte jag inte hade mer än c:a 130 hk i min PV -62

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]