PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jonnynewman
#1336228
Hej,

Temperaturmätaren på vår Volvo 144, årsmodell -74, ligger i princip konstant på max. Har varit på verkstaden och man har konstaterat att den inte är för varm samt att man i övrigt inte kan lokalisera felet. Man har bytt tempgivare, regulator och instrument utan framgång.

Några idéer?

Vänligen,
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336258
Fel på tempgivaren. Eller kabeln till den ligger i jord. Kan ev vara mätaren med. Byter du givare ta från en bil som har samma instrumentering som din annars ligger den på max iaf.
Det går alttså inte med en givare som är till 72 och ner. Hur har de konstaterat att den inte är för varm?.
Slår mätaren upp så fort tändning slås på?
av Rådlös
#1336293
Jag har inga hypoteser om fel i just ditt fall, men om du skulle ge dig på mätövningar och annat så kan det vara bra att veta: Tempgivaren spänningsförsörjs av en Spänningsstabilisator. Den ger alltid ut 10 volt +/-- 0,2 volt. Tänkmätaren spänningsförsörjs av samma krets. Visar båda dessa mätare fel, så är det fel på spänningsstabilisatorn.
Att man har spänningen till 10 volt beror på att batterispänningen varierar ju hela tiden när man har motorn igång. Det skulle bli konstiga mätvärden om man använde batteriet direkt till instrumenten.
Tempgivaren i motorblocket är ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. När motorn är kall är Ohmvärdet högt. När den är varm är motståndet lågt. Siffrorna för detta kommer jag inte ihåg just nu, men det finns säkert uppgifter på det. Mätaren i panelinstrumentet är en Amperemeter. Den mäter hur mycket ström (Ampere) motståndet släpper igenom till jord. Sedan har man ritat om skalan till grader Celsius i stället. (Och motsvarande till tankmätaren)
Spänningsstabilisatorn sitter på baksidan av instrumenthuset och är ansluten med tre flatstift. I teorin borde det vara enkelt att byta den, om det behövs?
Tycker du att du vill kontrollmäta värmen på motorblocket, så finns det IR-termometrar. Clas Ohlson är nog billigast på detta, ett par hundralappar? Om du har en sådan och gör upprepade och jämförande mätningar så kom ihåg att mäta på samma ställe varje gång. Mäter du på olika ställen får du garanterat olika mätvärden.
av jonnynewman
#1336298
Tack för era svar!

Tempmätaren börjar resa sig från kall men passerar normalvärdet på instrumentet efter 20 min körning. Går sedan i max. Tankmätaren fungerar normalt men har också kopplats loss så att den inte påverkar. Regulator och instrument har på prov tagits från samma 144-modell utan resultat . Tempgivaren börjar vid 20 grader på 1000 ohm och går ned ganska linjärt till cirka 80 ohm vid 90-100 grader. Har satt en potentiometer på 100 ohm i serie och justerat till normal på instrumentet för att testa.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]