- tis 03 sep 2019, 19:23
#1335538
Jag kommer med ett påpekande också. Om inte centrifugalförställningen och vacuumförställningen fungerar som det ska, så kan man ju kanske tänka sig att det är dåligt smort. Du vet väl att man skall hälla på en tesked olja en eller två gånger om året, i den filtsudden som sitter i fördelaraxeln under rotorn?
Inuti axeln finns det små oljekanaler och om oljan får "krypa" sakta ur filtsudden så kommer det lagom mycket olja i ett minimalt men jämnt flöde. Det pressas sedan ut i centrifugal- och vacuummekanismen och smörjer där.
Skulle inte filtsudden sitta där och "bromsa" oljan, så skulle den rinna rakt igenom på nolltid och mekaniken skulle inte bli smord.
Du kanske har "järnkoll" på detta, men dagens bilar har ju inte denna konstruktionen, så detta är helt främmande för yngre generationers bilägare. Och det var inte alla som kände till detta på den tiden det var aktuellt heller.
Men om det nu är eftersatt i t.ex din bil, så finns det en felkälla som kan ha orsakat slitage och onödigt glapp.
En egen liten anmärkning, Det har funnits äldre fördelare som inte hade den här filtsudden att hälla olja i. Dom hade i stället en liten smörjkopp på utsidan av fördelarkroppen. Man vred på ett litet lock som då öppnade ett hål att hälla oljan i. Sedan vred man igen så att det blev stängt för damm och skräp.
Jag har en bild på en äldre fördelare, jag vet inte hur gammal den är, men den är ett bra bildexempel.
Vid A ser man den yttre smörjkoppen och den är öppen i detta läget. Det är bara att vrida plåtlocket så blir det stängt. Om fördelaren i stället skulle ha en filtsudd, så skall den finnas vid B inne i axeln.
[img][/ img]
Inuti axeln finns det små oljekanaler och om oljan får "krypa" sakta ur filtsudden så kommer det lagom mycket olja i ett minimalt men jämnt flöde. Det pressas sedan ut i centrifugal- och vacuummekanismen och smörjer där.
Skulle inte filtsudden sitta där och "bromsa" oljan, så skulle den rinna rakt igenom på nolltid och mekaniken skulle inte bli smord.
Du kanske har "järnkoll" på detta, men dagens bilar har ju inte denna konstruktionen, så detta är helt främmande för yngre generationers bilägare. Och det var inte alla som kände till detta på den tiden det var aktuellt heller.
Men om det nu är eftersatt i t.ex din bil, så finns det en felkälla som kan ha orsakat slitage och onödigt glapp.
En egen liten anmärkning, Det har funnits äldre fördelare som inte hade den här filtsudden att hälla olja i. Dom hade i stället en liten smörjkopp på utsidan av fördelarkroppen. Man vred på ett litet lock som då öppnade ett hål att hälla oljan i. Sedan vred man igen så att det blev stängt för damm och skräp.
Jag har en bild på en äldre fördelare, jag vet inte hur gammal den är, men den är ett bra bildexempel.
Vid A ser man den yttre smörjkoppen och den är öppen i detta läget. Det är bara att vrida plåtlocket så blir det stängt. Om fördelaren i stället skulle ha en filtsudd, så skall den finnas vid B inne i axeln.
[img][/ img]