PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1335538
Jag kommer med ett påpekande också. Om inte centrifugalförställningen och vacuumförställningen fungerar som det ska, så kan man ju kanske tänka sig att det är dåligt smort. Du vet väl att man skall hälla på en tesked olja en eller två gånger om året, i den filtsudden som sitter i fördelaraxeln under rotorn?
Inuti axeln finns det små oljekanaler och om oljan får "krypa" sakta ur filtsudden så kommer det lagom mycket olja i ett minimalt men jämnt flöde. Det pressas sedan ut i centrifugal- och vacuummekanismen och smörjer där.
Skulle inte filtsudden sitta där och "bromsa" oljan, så skulle den rinna rakt igenom på nolltid och mekaniken skulle inte bli smord.
Du kanske har "järnkoll" på detta, men dagens bilar har ju inte denna konstruktionen, så detta är helt främmande för yngre generationers bilägare. Och det var inte alla som kände till detta på den tiden det var aktuellt heller.
Men om det nu är eftersatt i t.ex din bil, så finns det en felkälla som kan ha orsakat slitage och onödigt glapp.
En egen liten anmärkning, Det har funnits äldre fördelare som inte hade den här filtsudden att hälla olja i. Dom hade i stället en liten smörjkopp på utsidan av fördelarkroppen. Man vred på ett litet lock som då öppnade ett hål att hälla oljan i. Sedan vred man igen så att det blev stängt för damm och skräp.

Jag har en bild på en äldre fördelare, jag vet inte hur gammal den är, men den är ett bra bildexempel.
Vid A ser man den yttre smörjkoppen och den är öppen i detta läget. Det är bara att vrida plåtlocket så blir det stängt. Om fördelaren i stället skulle ha en filtsudd, så skall den finnas vid B inne i axeln.

[img][/
fördelare.jpg
Add description
fördelare.jpg (113.37 KiB) Visad 976 gånger
img]
Användarvisningsbild
av lennarte
#1335551
Helt rätt "Rådlös", jag som är uppvuxen med dessa gamla fina bilar glömmer ibland det som är självklart för mig. Lite ytterligare "upplysning", Volvos B16 motorer hade både filt i och kopp utanpå. Tidiga B18 också. B20 bara filt och även B21/23. B200/230 hade elektronisk tändning och det styrs på annat sätt. Min första bil (Opel Rekord -59, vars motor Volvo kopierade i början på -50-talet) hade en fettkopp på sidan av fördelaren. Den fylldes med smörj fett och sedan skruvade man in ett varv varje gång man bytte brytare tills den var i botten. Då fick man skruva ur den och fylla på den igen. Och förstås, lite olja på filten. ... ;-) Denna bil hade den "Stora" motorn på 1500 cc och 44 hk och en rattväxlad 3 växlad låda (1200 cc modellen hade 38 hk). -60 kom en 1700cc motor på 51 hk och sedan gick det undan. När jag skrotade denna bil 1976 så satt det en 1700 cc motor på 75 hk från en -62 års Rekord Cupe Sprint och en 4-växlad låda... :-D . Till saken hör också, 1967 kom Opel Rekord med sin nya 1900cc motor på hela 105 hk i en vanlig Sedan modell (Amazon Sport hade då 100 hk)
av JJL
#1335584
Hej... kul att ni svarar... yngre generationen var kul att höra.... Duetten är min hobby sedan 3 år bakåt. Har lärt mig allt själv, har inte ”mekat” innan. Som en 55 åring känns det alltid bra att höra ”yngre” :-) Har till och med lyckats med en M41 i Duetten. Min fördelare har filtsudden och smörjkopp. Jag har droppat in olje i filtsudden men det var länge sedan med koppen på sidan. TACK. Den ska smörjas på helgen. Bilden uppskattas!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1335691
JJL skrev:Hej... kul att ni svarar... yngre generationen var kul att höra....
Du menar väl inte mig då, eller... Jag började jobba som"lue" (den lägst stående varelsen på en verkstad vid denna tid) 13 år gammal hösten 1966, så dessa bilar fick man lära sig från grunden.... Det första jag fick vara med om (för utom städning då) var att byta till en ny utbytes motor på en Duett - 62. Mätaren hade då redan snurrat flera varv (ägaren hade ingen koll fast han köpt den ny)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1335715
Som ren upplysning, det sitter en likadan "kopp" på den bakre lagringen på generatorn. Om det är original generator vill säga. Växelströmsgeneratorn har kullager i båda ändar, men likströmsgeneratorn har en sintrad bussning i bakre gaveln som behöver olja lite då och då.
Jag monterade in en M41 växellåda i min PV -62 som jag byggde om och renoverade på -70-talet. Tog bromsar (inkl. servo), nämda M41 växellåda och tändningslås med rattlås från en Amazon sport -66 (skivbroms fram), taklucka (en sådan man vevar för att öppna) från en VW 1300 -66 och en skuren motor från en -68 140 som borrades för B20 kolvar. Ett topplock från en 144 -74 (med större ventiler) planades 5 mm (till 10,5 komp.förhållande), en D-kamaxel, 2 st Weber 2-portsförgasare (DCOE) från en Alfa Romeo GTV 2,0, växelströmsgenerator från en Fiat 128 kupe, sedan körde jag ifrån det mesta som fanns då. Skivbroms fram var krav från Bilprovningen för att godkänna en motor med över 110 hk i en PV hade omkring 130 hk. Det var tider det.... Numera kör jag en 745-a, visserligen en fullutrustad med all utrustning som fanns till då inkl 16V motor på 159 hk, så lite "rebell" finns nog kvar. PV-n såldes i början på -90-talet och jag sökte på reg. numret för några år sedan och då var den registrerad i Boråstrakten, men avställd sedan några år.
av JJL
#1335759
Kul att läsa... Jag hade M41 i bita i gäststugan en vinter för removering. Hade en kille på en verkstad hjälpa med att pressa in lager. Annars läst jag all material jag kunde hitta på nätet. Den gör stor skillnad i Duetten. Kan köra 90-95 kph utan att den skrika.... :-) Man ska passa sig att inte påfresta den för mycket, tung last körs utan OD. Jag kan inte så mycket om gerneratorn min, men ska ser efter. Håller på med dörren bak... fick en extra par som ingick när jag köpt bilen.
av JJL
#1336039
Ok, tack... har tänkt att VP Autoparts osv skulle har det men, nej. Jag har en till fördelaren... ska ser hur det är med den...
av JJL
#1336126
Hej... Har varit på gereget idag och har kollat alla punkter som jag har fått av er.

Först testade jag en pieburg bensinpump jag hade liggande har hemma. Chansade med den men, den sprutade bensin här och var. Pumpen som kom med bilen är en Italienska, BD. Är den fabriks?

Smörjkoppen fyllde jag, fördelar axeln är bra, ingenting sidled. Gjorde tom tung test på fördelarens vakuum, den fin fin.

Bytt gummislang efter pumpen till förgasaren. Alla åtgärder gjorde lite lite skillnad, nästan inget. MEN!!!

Jag hade ändrat munstyckes position, vill har lite mager blandning. Ändrade tillbaka och det hjälpte mycket. Så, motorn skaka lite fortfarande. Tror att fördelaren är ok.. ventilspelet kanske? Ventilspelet ska jag kolla igen..

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]