PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av JJL
#1335145
Hej... ny har på ”jagrullar”. Fast har tittat in här ofta under senast 4 år.

Äger en 67 Duett som har en 1963 B18. Motorn har varit ok, inte spunnit som en katt men, inte heller jätte dåligt. Har upptäkt att förre ägare hade vevhusventilation fel. Trotts en oljefälla som går ner under motorn, det har varit en rör ifrån olje påfyllnings lock till insug på grenrör, avgas insug.

Det har jag sett som fel och har pluggat grenrör insug. Påfyllnings lock har nu en liten luft filter. Ser dumt ut men....

Har nyss installerat en ”Ignitor” i fördelaren som går bra.
Grenrör och förgasare. Det är en stromberg 175cd 2 med temp compensator. Känns ej original. Membran i bra skick.
Kompression test visa bra för alla 4 cyl. Ventiljustering är ok.

Har gjort ”startgas test” som var bra. Motorkuddar är ny.

Problem:
Tomgång, motor skaka. Känns tom på medel och högfart
Motorn nästa skippa i tändning ibland.

Kan denna problem var pga avgasgrenrör eller packning som är ej tätt? Kanska fördelarens axel har glapp? Någon som har haft samma problem? Ska ser on jag kan ladda video också...

Tackar!
av Rådlös
#1335184
Bränslefiltret, för du har väl ett sådant genomskinligt plastfilter (?), skall var fyllt till 3/4 och det skall inte synas några luftbubblor i det när motorn går. Sitter det före eller efter bränslepumpen? Om det sitter efter pumpen så får du också den funktionen att om pumpens backventil läcker så blir ju filtret tomt.
Om fördelaraxeln glappar är ju bara att känna efter. Det skall inte vara något glapp i sidled. Är det glapp så blir aldrig tändningen rätt.
Den här Ignitor som du har installerat, påverkas den mekaniskt eller magnetiskt? Kan elektroniken i den styra någon förtändning själv eller är det vacuum och centrifugalfjädrar? Fjädrarna kan bli slappa på åldriga fördelare och vacuummembranet samt slangen kan läcka.
av JJL
#1335205
Tackar för svaret. Bränslefilter sitter efter pumpen... Det du menar är, till slut får jag inte nog med bränsle till förgasaren? Ska kolla mer noga på det nästa helg. Ignitor är magnetiskt, har haft den installerat 2 veckor. Skakningar var samma innan med vanliga ”Contacts breakets”. Ignitor, man ersätta de mekaniska brytarspets bara, det är samma fördelare. Men, då ska jag tar isär och kolla på centrifugal delen. Vacuummembranet har jag ej tänkt på. Tusan tackar för svaret.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1335229
Allra enklast att kolla fördelarens skick. Ta bort fördelarlocket, vrid på rotorn åt båda hållen. Åt det ena hållet ska rotorn "fjädra med" och när du släpper ska den själv fjädra tillbaka. Du kan även "rycka" lätt radiellt (i sidled) det ska inte "glappa" något. Sedan lossar du slangen mellan förgasaren och vakuumdosan och suger i den, då ska tändplattan (där brytarna ska sitta) i fördelaren röra sig. Sätter du tungan för i slangen ska tändplattan stanna kvar. Om rotorn inte fjädrar tillbaka (helt eller delvis) fungerar inte centrifugal regleringen riktigt och du vet inte hur tändningen blir. Om du inte kan vrida alls på rotorn har den övre delen av fördelaraxelnrostat fast i den undre och certrifugal regleringen fungerar inte alls. Då går motorn inte bra på högre varv, men kan funka bra på tomgång och strax däröver. Om rotorn går att röra men inte fjädrar tillbaka alls (eller dåligt och inte hela vägen) blir tändläget väldigt oexakt och motorn går inte bra. Om tändplattan inte rör sig när du suger i slangen bli tändläget fel på tomgång och jämt varvtal vid låga varv.
av JJL
#1335388
Hej Lennat... Tack... Jag har testat att vrida rotorn förre, den är ok. Har till och med testat att suger och det fungera men, att hålla för med tungan måsta testas.... Jag trorproblemet är med soppan och pumpan. Jag har nyligen bytt gummi rör efter pumpen till förgasaren. Kan vara att denna är för tjock. Ska testa och bytta ut till den jag hade innan. Min plan är följande:
1 gummi rör ifrån pumpen till förgasare ska testas.
2 vakuum till fördelaren ska testa, kolla reaktionen på tändplattan..
3 bensinpump, undersöka

Känns att det är en kombination av inte någ med bensin och fördelaren spöka på ett eller annat sätt...

Bilen har jag på en garage som är 4 mil hemifrån.. Så det blir kommande helg jag får testa... Återkommer med svar också...

Tackar så länge!!!

JJL
4 Undersöka fördelar axel, grundlig.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1335451
@JJL, Kolla mebranet i förgasaren igen så det inte är för slappt. Kolla vaccum kolven ska löpa lätt i loppet.
Tjyv luft någonstans
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]