PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av JJL
#1337004
Hej igen... har sökte på nätet om en original 1967 Duett (fabriks) såg ut gällande vevhusventilation. 1 Typ av oljepåfyllnings lock. 2 förgasare?
3 fanns det ett gummirör ifrån oljepåfyllnings lock till insug på grenrör?

Någon som har bild eller känner till det?

Tackar!!!!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1337016
Ta inte det här som fakta. Som jag minns det var det ett oljelock utan stos för slang. Förgasare Zenit (felstavat ja) av stående modell med axpump.
Gummirör mellan grenrör o lock minns jag ej vevhus venten gick från sidan på motorn och en bit ner och bakåt som jag minns det. Här finns det dock grabbar som har bättre koll än jag. Lennart Amarace Lars BD Rådlös Nils o. Som säkert är villiga att rätta det här svaret då jag är lite osäker.
av Rådlös
#1337038
Bild

Detta är en B20 -73. Det kan vara möjligt att några detaljer inte stämmer med tidigare utförande, men det ger dig säkert lite vägledning?
Bilagor
vevhusventilation.jpg
Add description
vevhusventilation.jpg (85.63 KiB) Visad 746 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1337043
Som TS skrev i början, det är en -67 Duett med en -63 B18 motor. -63 års B18 Motor har det äldre systemet med "öppen" vevhusventilation, alltså röret på sidan. -67 var första året men "sluten" vevhusventilation och Stromberg horisontal förgasare och då är där en slang till insugningsröret istället för röret ner under motorn och en slang mellan luftfilter och oljepåfyllningen. Det finns olika varianter under åren, men i princip ska det funka så. Det satt en det ventiler och liknande på tidigare modeller, från och med B20 motorn (-69) är det som "Rådlös" bild visar bara slangar. Det blev dessutom lagstadgat (första lagen om avgasrening) till -69 års modell
av JJL
#1337118
Tackar Boys..... öppen vevhusventilation borde min ’63 B18 motor har. Som jag förstår, ska friskluft kommer in via oljepåfyllningslocket. Ut via röret som gå under bilen.

När jag köpt bilen hade den ett rör ifrån oljepåfyllningslock till insug på avgas grenrör. Jag tycket det är fel då det borde vara frisk luft in vi locket.

Jag har sett på nätet en Duett som hade samma, rör ifrån locket till insug....

Nu har jag en luftfilter på locket som tilllåter frisk luft in.... Frågan är om jag har gjort rätt för mig?

Tackar!!
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1337125
JJL skrev:Hej igen... har sökte på nätet om en original 1967 Duett (fabriks) såg ut gällande vevhusventilation. 1 Typ av oljepåfyllnings lock. 2 förgasare?
3 fanns det ett gummirör ifrån oljepåfyllnings lock till insug på grenrör?

Någon som har bild eller känner till det?

Tackar!!!!
Kollar man på bilderna på Duetten i den här annonsen (en 67:a) så verkar den ha den äldre typen av vevhusventilation.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 2.htm?sa=1

Samma sak med Amazonen i den här annonsen (också det en 67:a).

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 4.htm?sa=1

/Håkan
av JJL
#1337175
Hej... Tackar... bekräfta vad jag trodde. Jag har en grenrör som hör till en yngre B18. Förgasaren också. Min förgasare är en 175 cd2 med temp. kompensator ock ingen blandning skruv under.

Bilderna visa en Strömberg utan temp. K. och förmodligen har blandning skruv under.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1337260
Ingen blandningsskruv under och 2 uttag för slang på insuget är B20. B18 med Stromberg hade bara ett uttag, till servon som var standard på Sport modellerna, herrgårdsvagnen och -68 års sedan. 140 hade (i alla fall sportmodellerna) slutet system på B18 motorn. Servade 2 st 145 med B18B motorn i mitten på -70-talet ( två bröder hade varsin likadan) och där var ett "virrvarr" av slangar och ventiler
Det jag skrev innan om B18 var nog inte helt rätt. Möjligtvis exportmodellerna (till USA) kan ha haft det med ventil och/eller flamvakt
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]