- tis 27 aug 2019, 21:23
#1334311
yvonneingela skrev:Nej, vi har inte ändrat på något alls på adaptern/bilen. Får inte tag på den gamla växellådan så gissar att styrstiftet på den var nerslipat då. Jag tar fram vinkelslipen och testar att korta av eller slipa smalare. Det var det jag undrade om jag bara kunde kapa den en dryg centimeter eller om den behöver gå in i det lite smalare hålet som syns i mitten på bilderna. Alltså, vad har styrstiftet för funktion egentligen? Bara styra så att räfflorna kommer rätt eller behövs änden också för att styra upp?Någon ha ju ändrat på den, den finns inte som original del. Frågan är ju hur han som byggde detta har tänkt. I original montering är ju den tappen viktig för det är ju den andra lagringen för ingående axeln till växellådan. Utan den lagringen går det stora lagret i andra änden änden på axeln sönder. Det måste alltså vara en ordentlig styrning på denna axel, frågan är om det räcker att det sitter i splinsen. Eller de måste ha styrning i hålet bakom. Det hålet är i original en styrning för kardanstången och den tappen är (i original) om jag kommer ihåg rätt mindre än växellådsaxel
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V