PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1334311
yvonneingela skrev:Nej, vi har inte ändrat på något alls på adaptern/bilen. Får inte tag på den gamla växellådan så gissar att styrstiftet på den var nerslipat då. Jag tar fram vinkelslipen och testar att korta av eller slipa smalare. Det var det jag undrade om jag bara kunde kapa den en dryg centimeter eller om den behöver gå in i det lite smalare hålet som syns i mitten på bilderna. Alltså, vad har styrstiftet för funktion egentligen? Bara styra så att räfflorna kommer rätt eller behövs änden också för att styra upp?
Någon ha ju ändrat på den, den finns inte som original del. Frågan är ju hur han som byggde detta har tänkt. I original montering är ju den tappen viktig för det är ju den andra lagringen för ingående axeln till växellådan. Utan den lagringen går det stora lagret i andra änden änden på axeln sönder. Det måste alltså vara en ordentlig styrning på denna axel, frågan är om det räcker att det sitter i splinsen. Eller de måste ha styrning i hålet bakom. Det hålet är i original en styrning för kardanstången och den tappen är (i original) om jag kommer ihåg rätt mindre än växellådsaxel
#1334971
Marlboroman skrev: tor 22 aug 2019, 23:10 Är styrstiftet kvar? Eller finns det hål i adaptern för det? Ser ju ut som adaptern sitter snett mot lådan och det är oroande. Sitter lådorna i linje så kan dem gå sönder fort. Satt adaptern in hela vägen mot lådan med den gamla lådan? Finns det fler bilder på hur adaptern är gjord?
Tack för tipset om styrstiftet, det var till god hjälp. Kapade stiftet och lådan gick intill som en smäck och även kardanen gick fint att dra ihop med skruvarna. Nu är det bara en bult kvar till adaptern som sitter ruskigt trångt till som jag har svårt att skruva i med den nyckeln jag har. Någon som har tips på bra verktyg i trånga utrymmen?
F427BBDD-E5B5-49DF-86B0-AE9E5305ABB7.jpeg
F427BBDD-E5B5-49DF-86B0-AE9E5305ABB7.jpeg (604.82 KiB) Visad 1106 gånger
#1334975
LarsBd skrev: tis 27 aug 2019, 17:55
LarsBd skrev:Om det är lagligt att ha 4:e växeln ilagd på den andra växellådan borde det vara ett mycket bättre alternativ att skippa den lådan helt och bara ha en växellåda.
En kardanstång hade löst problemet på 30 minuter.
Jag tycker mig nu läsa att det krävs dubbla lådor tillsammans med varvtalsregulatorn.
Senast redigerad av 1 yvonneingela, redigerad totalt 0 gånger.
#1335078
När jag monterade overdrive låda på min PV -62 använde jag insexskruvar istället. En förlängd insex hylsa och en pohemsknut på den och en lång förlängare efter det. Det var trångt, men det gick. :-o
#1335090
lennarte skrev: tis 27 aug 2019, 21:23
yvonneingela skrev:Nej, vi har inte ändrat på något alls på adaptern/bilen. Får inte tag på den gamla växellådan så gissar att styrstiftet på den var nerslipat då. Jag tar fram vinkelslipen och testar att korta av eller slipa smalare. Det var det jag undrade om jag bara kunde kapa den en dryg centimeter eller om den behöver gå in i det lite smalare hålet som syns i mitten på bilderna. Alltså, vad har styrstiftet för funktion egentligen? Bara styra så att räfflorna kommer rätt eller behövs änden också för att styra upp?
Någon ha ju ändrat på den, den finns inte som original del. Frågan är ju hur han som byggde detta har tänkt. I original montering är ju den tappen viktig för det är ju den andra lagringen för ingående axeln till växellådan. Utan den lagringen går det stora lagret i andra änden änden på axeln sönder. Det måste alltså vara en ordentlig styrning på denna axel, frågan är om det räcker att det sitter i splinsen. Eller de måste ha styrning i hålet bakom. Det hålet är i original en styrning för kardanstången och den tappen är (i original) om jag kommer ihåg rätt mindre än växellådsaxel
Tack för ditt svar, såg det först idag 😳. Nåväl, har redan kapat och fått lådan på plats så det får vara så. Jag rättfärdigade att kapa tappen då jag hittade annonser med M40 helt utan tapp (2 st på bild) och kunde ju ovetandes lika gärna köpt en sådan, och den hade passat direkt.
F8EFF8A9-DDA9-4B17-A502-698DB5B54A54.jpeg
F8EFF8A9-DDA9-4B17-A502-698DB5B54A54.jpeg (192.96 KiB) Visad 1083 gånger
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]