PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Axelb
#1327998
Hejsan

Undrar vad det kan vara för fel och vad som löns att kolla då motorn ej startar!

Förgasaren får bensin och tändstiften gnistar när man kollar på dom mot motorblocket, men inte en enda reaktion på motorn bara startmotorn som drar runt

H axel
av Rådlös
#1328062
Efter förgasaren, vad händer då? Att bränslepumpen fungerar är inte hela förutsättningen för att det skall fungera. Om du lossar förbränningsluftslangen (luftfiltret?) Ser du då att det är förgasad bensin i insuget? Luktar det bensin? Blir tändstiften blöta?
Om du skruvar av oljepåfyllningslocket, ser du då att vipparmsaxeln snurrar och att ventilvipporna rör sig?
Är tändningen rätt inställd? Har du möjligen satt tändkablarna fel? Tändföljden är 1 - 3 - 4 - 2. Och fördelaren roterar moturs på en B20.
Har du prövat med startgas? Om den startar på startgas men stannar efter några sekunder när gasen är slut, så har du ett fel på bränsledelen. Vet du till 100% att bränsledelen fungerar och den ändå inte startar så har du något fel på tändningen.
Sedan kan det naturligtvis finnas hundra andra orsaker till att den inte startar, men du får i så fall göra en grundlig felsökning av i stort sett hela motorn.
av Axelb
#1328066
Har haft bort luftfiltret hela tiden när jag skruvat med den, och jag har testat att ha alla "Spjäll" öppna och sprutat in startgas men ingen reaktion, tändkablarna är i rätt ordningsföljd. Borde kanske kolla oljepåfyllningslocket som du sa!, tändstiften blir nog lite fuktiga då jag kände på de!

Bytte ut tändfördelarn idag så då när jag drog runt började det "puffa" i avgasröret när jag drog runt men inget mer, vetej var jag skall börja söka

tacksam för svar!
av Rådlös
#1328100
Sådana här "puffar" kan tyda på felställd tändning. Alltså en möjlig felkälla.
När du satte tillbaka fördelaren, var du säker på att den kom rätt? I olyckliga omständigheter kan man sätta den 180° fel.

Bild

Som du ser här så sitter "drivklackarna" förskjutna på ena halvan av fördelaraxeln. Om motorn är nollställd när man tar ur fördelaren, alltså tändläge för cylinder 1, skall drivaxeln med klackarna vara vänd mot motorblocket. Dessutom skall centrumlinjen på drivaxeln stå i 35° från motorblockets längdlinje.

Lite krångligt att beskriva i text, men säg till om det verkar svårt.
Bilagor
PC070073.JPG
Add description
PC070073.JPG (99.5 KiB) Visad 8205 gånger
av Axelb
#1328115
När jag la den tillbaka så var klackarna mer mot motorblocket och så var de vridna 35 grader medurs , så de tycker jag borde vara rätt!,,men hur vet jag att motorn är nollställd?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1328117
Problemet med "enkla" motorer är att det kan vara "enkla" fel, och det vet alla som jobbat med med felsökning att enkla fel kan vara väldigt lätt att missa. Har du t.ex kollat brytare? Avstånd, kondition? Dessa motorer är ju numera rejält gamla och även fördelare slits ju också. Som "rådlös" skrev kolla genom oljepåfyllningen, vrid runt motorn (lättare med tändstiften ute) tills märket på remskivan står på 0°. Vrid motorn fram och tillbaka och kolla om vipparmana på första cylindern rör sig. Gör dom det, vrid motorn ett varv till. Rör dom sig inte är första cylindern i "tändläge" och då ska rotorn i fördelaren peka (i princip) rakt frammåt. Kollar du noga på kanten på fördelaren är där ett märke (streck) som rotorn ska peka (ungefär) rak mot. Stämmer detta så är motorn rätt "nollad". Om du nu vrider lätt på rotorn ska den gå att vrida åt ett håll och sedan fjädra till baka. Tändkabel till första cylindern ska sitta där rotorn pekar och det håll du kan vrida rotorn ska följande kablar sitta - 3 - 4 - 2. Kolla nu att brytarna fullt öppna du har rätt avstånd på brytarna (får kanske vrida motorn lite till) så är allt detta Ok.
av Axelb
#1328118
tack skall se om jag hinner ta tag med det idag, men brytar spetsarna vet jag iallafall är rätt avstånd för de har jag fixat!
av Axelb
#1328543
Hej

Är och skruvar lite idag men nu har jag haft upp oljekorken och kollat,

så först vred jag motorn fram och tillbaka så båda vipparna röde sig lite sedan vred jag ett helt varv runt och då stog dom stilla hela varvet, men nu så pekar "rotorn" nästan rakt in mot motorblocket och inte på de lilla strecket du talade om... vad är fel?
av Axelb
#1328545
image.jpg
image.jpg (350.93 KiB) Visad 8103 gånger
där är en bild på vart den pekar efter jag vridit runt motorn till "noll läge"
av Axelb
#1328562
Nu har jag så att båda ventilerna är stängda och kolven är påväg upp i cylindern och rotorn pekar på strecket som det ska, men ändå när jag försöker dra runt så "puffar" det bara i röret där bak... ?? vad kan felet va nuu
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]