PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1328607
Ställ motorn på 10grader på vevskivan, koppla en testlampa mellan polerna på tändspolen (1 och 15) och vrid fördelaren sakta tills lampan slocknar, det är precis nör brytarna öppnar, den vrider du motorn så rotorn rör sig moturs två varn, när du då börjar närma dig så kolla att lampan slocknar när du kommer på 10grader på fördelaren. Där ska han starta förutsatt att förselarlocket är ok och att brytarna är rätt ställd o.s.v.
av Axelb
#1329101
Provade med de du sa att koppla lampa och att ställa fördelarn tills lampan slocknar å sedan snurra motorn från 10 grader två varv, men startade inte :/

Idag var jag efter ny tändspole, och när jag mäter med multimeter på batterier står det cirka 12.45 volt och när jag mäter vid tändspolen med tändningen på så står det 10.50 volt skall den tappa så mycket på vägen och var går sladden via när den far från batteriet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1329537
Om du har har endast en kabel på tändspolen (spolen med stöldskydd) så varierar spänningen med läget på motorvarvet. När brytarna är öppna ska det vara (ungefär) samma spänning som batteriet. När brytarna är stängda ska det vara ungefär 0V, annars är det något fel där. Har du två kablar på tändspolen (1 och 15) ska det alltid vara (ungefär) batteri spänning på anslutning 15. Har du bytt och kollat så brytare, kondensator och kabel anslutningar är Ok. På tidigare modeller är det skruv och mutter vid anslutningarna (endast B18 om jag minns rätt) och då blev det lättare problem där. På senare modeller (flatstiftanslutning) får du med "fästet" när du köper kondensatorn. Det var inte helt ovanligt att kabeln till kondensatorn var av eller skadad så det blev problem just där.
av Axelb
#1329661
Hej
Tändstift, tändkablar, fördelarlock, kondensator, rotor, brytarspetsar och tändspole är förnyat
Tändspolen är en sån med 1 kabel i mitten som då går till mitten av fördelaren och sen en minus pol som går till kondensatorn på fördelarn och en plus pol som kommer från batteriet allt synlig på övre sidan, och när jag mätte idag med kablarna på + & - på spolen och snurade ett helt varv på motorn så då visade den cirka 11.35 volt 2 gånger och resten av tiden var den på 0.0 volt
(batteri spänningen är 12.45 volt)


Och nu tänkte jag göra allt från början igen så då är frågan

Jag ställer motorns nolläge först genom att snurra ett varv och se att ventilerna rör sig och sedan ett helt varv till när de bara står i still= stängda, och att kolven i cylinder 1 är påväg upp nästan i topp läge om man säger så, och när det är 35 grader från motorblockets längdläge lägger jag ner fördelarn med "piggarna" mera mot motorn om man säger så,,, och då pekar rotorn på strecket som är inristat på fördelarn mellan tändkabel 1 & 3, och till sist när allt är på plats kopplar jag en test lampa och vrider fördelarn tills lampan slocknar och där spänner jag fast den....

Skall allt vara som det ska då????
Hoppas du förstod nått
av LarsBd
#1329683
Du borde ha fått 0,0 samt 12,45V vid mätning på tändspolen.
Mät även V mellan tändspole - och lämplig jordpunkt (batteri-, motorblock eller kaross) Där ska du få 0,0V då brytaren är sluten och 12,45V då brytaren är öppen. Om du får 1,1V (eller annat än 0) mellan tändspole - och jord bör du kontrollera det elektriska i fördelaren (kondensator, brytare) efter krypström. Mellan tändspole+ och lämplig jordpunkt ska det då tändningen är på visa batterispänning oavsett om brytaren är öppen eller sluten.

Tändningen är tillräckligt rätt inställd om du då motorn står 10-15° (vevaxelgrader) före övre dödpunkt på cyl1 båda ventilerna stängda (vrid motorn för hand åt rätt håll till detta läge) kopplar in lampan på brytaren och vrider fördelaren medsols till lampan slocknar samt låser fördelaren i detta läge.

Normalt ska då fördelaren ha justeringsutrymme åt båda håll samt att rotorn pekar mot märkningen och drevet ska ha den omtalade 35° vinkeln. Motorn ska dessutom starta efter denna inställning.
Utifall inget fungerar kan du byta plats på tändkablarna i fördelarlocket som prov, byt plats på 1-4 samt 2-3. Det finns de som efter att i sin fråga och beskrivning ha garanterat exakt rätt tändföljd och exakt lika som när bilen gick gjort detta tändkabelbyte och upptäckt att bilen sedan omedelbart startade och gick felfritt. De hade blandat ihop tändföljden och varit övertygade om motsatsen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1329772
Kan det vara dålig jord mellan fördelar och motorblock? Har aldrig vsit med om det, däremot dålig jord mellan motor och kaross är inte helt ovanligt. Amazonen har en jordfläta mellan växellåda och kaross, liksom mellan kaross och batteri
av Rådlös
#1329785
Jag skjuter in här: En enkel metod att prova eller säkerställa om det är dålig jord eller inte är ju att (tillfälligt) koppla på en startkabel.
av LarsBd
#1329808
Bara för att någonting är nytt betyder det inte att den delen är garanterat felfri. En defekt kondensator kan kanske orsaka spänningsfallet på 1,1V och ställa till problem för brytarna.
av Axelb
#1330118
Haloj

Fick Äntligen!! igång bilen med ett visst gaspådrag, senast jag var å skruvade men direkt jag ökade varven så small de rejält i förgasaren å när jag släppte varven så slocknade den
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]