PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1327028
Hej,

På min P1800 läggs överväxeln i samma sekund som man petar till spaken (vare sig man kopplar ur eller inte). Idag fick jag en nyrenoverad växellåda (proffsigt, nästan allt nytt) med OD D-type inmonterad i min Amazon. Den går tyst och fint men beter sig annorlunda vid iläggning än min P18. Det tar nämligen minst 2 sekunder innan OD-växeln läggs i. Ibland ännu längre.

Min fråga - är detta något fel, eller något jag får leva med? Vad kan det bero på (tror inte det är relä eller solenoid för de ”klickar” direkt när man rör spaken)?

Stort tack.

Magnus
#1327062
Tack för svar. Den sattes i idag, nyrenoverad av erfaren OD-renoverare, och då vad jag förstår med 1,8 liter nypåfylld olja. Och ”felet” fanns från start. Så det borde inte vara oljenivån. Men jag ska dubbelkolla det.

Någon idé om vad det annars kan vara? Oljetrycket i OD-lådan mättes efter renovering innan montering och låg stadigt på 38 bar, vilket om jag fattar det hela rätt är precis som det ska?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]